och persontrafik kunna komma till stånd vore Baltishport (hvars bana har bro öfver Novan) vida att föredraga som destinationsort framför Helsingfors, som ligger nordligare och Oxelösund såsom sydligare belägen, försedd med fyr, lotsstation och tull m. m. oaktadt den cirka 12 procent längre vägen måhända borde föredragas framför Nynäs. För att i slik trade få in enskilda båtar måste dessa befraktas; men som det är svårt på en gång skaffa ihop så mycket sådant gods, som kan draga så hög frakt att det lönar sig och täcker risken, så vore önskvärdt om kong. postverket funne anledning, om ock blott på försök några turer, att Jigga an en ångbåt på linien Stockholm—Baltisport. Alldenstund jag fullt lika lifligt som någon intresserar mig såväl för! transitofrågans realiserande och jernindustriens höjande, som hvad dermed i öfrigt eger sammanhang, så hoppas och beder jag, det ingen måtte sluta till hos mig inneboende motvilja derför, då anförde fakta äro ämnade att okla ra utv, men ingalunda att motverka sjelfva saken. Stockholm i Oktober 1870, L: L. Hovån.