Article Image
Vinterpost på Finla: d och Ryssland I detta ögonblick finnas få frågor, som mer förtjena regeringens kraftfulla och eniga samverkan med framstående affärsmän till ernående af bästa möjliga resultat, än detskyndsamma upprättandet af direkt förbindelse mellan Stockholm och Finska Viken med postverkets dertill afsedda vinterbåtar. Här ä!ler det icke blott ordnandet af en tidsenig. beqväm och snabb kommunikation mellan Sverige och Finland samt Ryssland, ehuru äfven denna synpunkt ensam gör saken förtjent af största uppmärksamhet. Frågan om ett fullständigt ordnande af norra Eurointernavionella samfärdsel är på samma gång af iogripande natur för Sveriges framtid ur potitisk, industriel och kommersiel synpunkt. Den har ru genom flera förenade gyonsamma förhållanden råkat i ett sådant skede, att dess fullständiga förande till ett lyckligt slut blott fordrar rirga ansträngnicg. Länge nog hafva vi till skam för både Sverige och Finland dragits, med postfarten mellan Grislehamn och Åbo, der på ett afstånd af tjugoåtta mil menniskor och post fraktas dels i små öppna båtar, som ömsom seglas, ros, vrickas och släpas fram mellan isstyekena, dels öfver fasta isen på. af menniskor dragna, handkälkar. Fasthållandet af denna Samojediska postföring, som praktiskt förnekar de anspråk på hyfsning, hvilka hysas af deri deltagande folk, var desto oförklarligare, då samtidigt en, under tolf år, biutt två ganger afbruten, vinterpostförbindelse mellan Gotland och fastlandet visat sätta vägen i byggandet och navigerandet af dertill lämpliga ångbåtar. Det palliativ, som pu inslogits, att sätta en isbåt igång mellan, Grislehamn och Eckerön, hvilket blott är sju mil samt derför lemnar alltför mycket qvar att önska, då man på detta sätt blott får od passage öfver den förr lifsfarligaste sträcan. men i alla fall har qvar den tjoguen mil långa båtoch kälkfärden mellan Eckerön och finska kusten. Detta skulle blott varit att sätta ny klut på gammalt kläde och det är Jyckligt att omständigheterna nu locka till antagande af en långt förmånligare farled. Sedan de nyanlagda, från S:t Petersburg nestadels radierande jernvägarna betydligt utvecklat denna stads redan förut kolossala rörelse, har man ej längre kunnat nöjas med en, varligen något ötver sju månaders afstängnin,; från öppna sjön, utan derför anlagt banor å ömse sidor af Finska Viken till Helsingforg och Baltisport, af hvilka åtminstone den sistnämnda nteslutande afser att transitera S:t Patersburgs utoch införsel. Helsiogforsbanan har redan någon tid varit Sopnad för trafik; baltiska banan blir det om rågra dagar, Helsingfors yttre hamn vid Sandvikes är med vinterbåtar åtkomlig till omkring slutet af Januari, Baltisport är det nästan oafbrutet 1.2lå vintern igenom, Stock-! holms harsn är någon gang vid blidare vipirar öppen hela året, men I medelta! för vanKga ångbåtar stävgd at is i medeltal tre och en half månad årligen, således för isbåtar antagligen ej mer än två till två och en half. Sedan måste man söka hamn i trakten melJan Landsort och Hafvudskär, der enligt fyrjournalerna hatvet nästan alltid går öppet, och sålunda kan enligt regeln hvarje vinter

1 november 1870, sida 3

Thumbnail