upplagan trycktes 1467 i klostret Subiaco (monasterium Sublacense) i närheten af Rom, den andra i Rom 1468 (den i Strengnäs befintliga), båda af Sweynheim Pannartz, hvilka förde boktryckerikonsten till Italien. Ingen af de latinska kyrkofädernas skrifter utgafs under det 3. k. typografi. ska seklet så ofta som denna Augustini bok de civitate Dei, som under bemälde tidrymd upplades 24 gånger. Den nämnda å härvarande bibliotek förvarade upplagan är tryckt af bröderna Joh. och Vindelinus Spira, hvilka voro de förste boktryckarne i Venedig. Exemplaret, i stor folio, är ganska väl konditioneradt; såväl till papper som band, detta sednare af trä öfverdraget med pressadt skinn. Första sidan är prydd med förgylda initialer samt ilysande färger målade sirater. Öckså denna paleotyp förskrifver sig från Olmätz, derifrån jemväl bär en betydlig samling af 1400och 1500-talets typografiska rariteter hamnat, hitkomne med det af Carl XI donerade Gripenhjelmska biblio teket, hvars förste egare, riksrådet E. Gripenhjelm, varit en flitig köpare på bokauktionerna ef ter trettioåriga krigets svenska generaler. — Til dessa sålunda förvärfvade krigsbyten hör äfven den dyrbara första editionen af C. Julius Cesar, tryckt hos Sweynheim Pannartz i Rom 1469, hvilken bland bokälskare alltid stått i högt pris och för hvars vackert konserverade exemplar å härvarande bibliotek f. d. ryske ministern i Stockholm grefve Suchtelen, som var en ifrig boksamlare, vid sitt besök här 1824 lärer bjudit 1000 rår. — Religiösa skrupler. Danska blad berätta följande: En soldat från Vendsyssel i Jutland blef i våras inkallad i tjenst, men nekade att bära vapen emedan detta stred mot hans religiösa åsigter. Han tilltalades härför och har i dessa dagar erhållit sin dom, som lydde på 3 års korrektionshus, och domen har af konungen blifvit stadfästad. Man har gjort alla möjliga försök att låta karlen undgå detta hårda straff, som enligt ag stiftningen måste följa, men allt har varit förgä ves. Så har man erbjudit honom att han skulle slippa bära gevär mot det att han tjenstgjorde som militärhandtverkare, men han har på det bestämdaste nekat att bära något slags uniform, som stode i förbindelse med krig eller krigets gerning. Det ådömda straffet, som föregåtts af någon tids mörkt fängelse och 30 dygns fängelse på vatten och bröd, kan väl synas något hårdt, säger Folkets Avis, men det är naturligtvis nöd: vändigt för exemplets skull; den emot hvars re ligiösa öfvertygelse det strider att ikläda sig soldatuniformen, när hans utskrifningsålder kommer, har den utvägen att lemna landet; men gör har icke det, så må han lida det straff, som lagstift: ningen bestämmer för den trotsande. — Apans tillbedjande i Indien. En missions tidning berättar: Tillbedjandet af apan, såsom föreställande guden Hanuman, aftager år från år i Indiens södra provinser; och aporna, som ända hittills varit icke blott tålda, utan vårdade och tillbedda i städer och byar, börja blifva bortjagade och alldeles bortskjutna. I följd häraf hafva nå gra bildade hinduer gjort den anmärkningen, at apornas familj blifver mer och mer vårdslösad i Indien, torde de företaga sig att utvandra til Europa, der flera lärdes åsigter tyckas vara a den beskaffenhet att kunna bereda dem ett mer: sympatetiskt och varmt emottagande. — Slående bevisning. En herre, som på cafeet Mille colonnes i Brissel reqvierrat någor förfriskning, betalade den med ett 10-francsstycke som såg misstänkt ut. Garconen undersökte myn tet, herrn gjorde så äfven, han vände och vänd å det, slutligen utbrast han: Kan det vara falsk Het här, var god och se på årtalet bara: 1813 Tror ni, att om det varit falskt, man inte skull ha märkt det ända sedan 1813!2