vägslinie mellan Tyskland ech Paris de tyska förarne till buds: Öaktadt alla Prb disponera de för närvarande (den 12 Okt.) ick öfver några andra franska banor än Saarbräcke! —Courcelles—Pont-å-Mousson--Nancv. Rethel— Rheims—FEpernay och Strasbourg—Nancy—Eper nay—Nanteuil. Vid första påseendet kan detta synas filrackligt; men vid närmare betraktande af de örhållandött, tnoder hvillta desaa liniöt måste tra fikeras, finner man att de äro, helt och hållet ötill räckliga, för det afsedda. Andamålgt.; Jrördt Oöb frfest Er trafiken PA sera banor, nvilka icke nog A-cD2 bevakas, fortfarande förenad med stora vå dor och möjlig endast med iakttagande af den mest tidsödande försigtighet. Oaktadt den oerhörda bansträckan är öfversållad med militär och, utom de vaktposteringar, hvilka äro uppställda vid hvarje tunnel, hvarje bro, hvarje vägöfsergång delvis öfservakas af rörliga patruller, oaktadt alla dessa försigtighetsmått händer det nästan dagligen att på ett eller annat ställe en skena borttages af några francs-tireurs, en spårvexling oförmärkt förstöres eller någonting dylikt; detta förhindrar jr blott all tralk nattetid, titan döt vinge: Eficn till act inskränka tågbastigheten unda till snäckfart, och i stället för femtio tåg, hvilka dagligen kunde passera och hvarannan dag gå fram och åter, äro nu, då banorna blott från kl. 6 på morgonen till kl. 6 på aftonen kunna trafikeras, endast tolf tåg om dagen möjliga, och af dessa behöfva hvart och ett i medeltal fem dagar för att komma från Wissembourg till Nanteuil och nära en teska för att komma tillbaka. För det andra ärs de gvårighoter; som vidtaga tid IMantöril, rentaf otroliga. Banan är der af bruten på ett ställe, der hon, löpande utefter floden på höga dammar, slutligen på en bro öfverskrider denna och fördjupar sig bland bergen. Här måste först en stor lossningspiats anordnas och derefter från denna en utfartsväg byggas till stora landsvägen, som leder till Paris. Dertill komma bristen på fordon och den omständigheten, att en packvagn behöfver tre dagar för resan från Nanteuil till. Paris, emedan detta vägstycke tjugo sroar äro. upprifna, hvilka endast på länga omvåjär körna Kringgås. Portser män från allt detta å frelär i alla bändelser proviant-transporten för ;gonblicket knappt nog en roll på Wissembourg — Nanteuil-linien, emedan fem sjettedelar af de på lensamma gående vagnar föra kanoner och belägringsmateriel af alla sorter äfvensom ersättningsmanskap, hvilket väl äfven kommer att blifva förhållandet under de närmaste åtta eller tio dasarne, Det är ganska lätt förklarligt, att det tyska arnebefälet under sådana svårå förhållanden ser sig rödsakadt att tillgripa fullkomligt radikala hjelpnedel och dyrbara utvägar, och att det hu komiet att uppbjuda allt för att få de återstående Tyskland till Paris ledandö jernbansträckofna mville --Mezicres—Rheims Soissons—Nanteuil s-Haudouin och Mulbouse—Belfort—Langres— Toyes Fontainebleau—Melun i sitt våld. Men etta ska!l blifva svårare och kräfva större offer, n man syre3 antaga i det tyska högqvarteret. tan att fasta sig vid Måezieres och Soisssons, kola de små, men likväl icke föraktliga fåstninarne Ächlestadt och Nenf-Brisach liksom det tarka Belfort svårligen visa sis mera eftergifande än Strasbourg och Toul voro. Den som ett ställningen omkring Paris och betänker, att et kanske skall dröja längre än en månad, innan skarne få i sitt våld en ny transportlinie från yskland till sia framför Paris stående arm, den an endast med fruktan emotse den närmaste framden, såvida han icke vill ljuga för sig sjelf. Huru or det tyska armåbefälets omsorg än må vara, ch huru vålgruwadadt det förtroende är, som Tysknde sätter till detsamma, så — att fela är menskst, och de största snillen hafva frisstagit sig; vem vet, om det icke varit bättre att sluta freen innan man kommit til Paris. Frankrike bar anting mera att färlnra