— Rektorsmöte. I likhet med hvad om egde rum föregående år, hålles i dessa lagar ett möte med elementarläroverkens ektorer. Mötet, som öppnas i dag kl. 10 . m., kommer att sysselsätta sig med öferläggning om följande. af ecklesiastikdeartementet uppstälda frågor: ) Mafra de förändringar, som tid efter annan vidtagits i 1856 ärs skolstadga, varit af den beskaffenhet, att de böra anses hafva bidragit att rubba tron på riktigheten af de grundsatser, på hvilka a stadga stödjer sig, eller åtminstone på dessa gruntsatsers ändamålsenlighet för vårt folk och våra förhållanden ? Om denna fråga i någöt afseende besvaras med ja, hvilka äro då de grundsatser i nämnda stadga, som hafva befunnits oriktiga eller icke dsenliga? ) Har språkundervisningen i de nedte klasserna af ski utvidgats så, att den på ett betänkligt sätt upptåger lärjungarnes tid och änstränger deras krafter? Blifva derjemte gehom mängden af äninen, hvilka i skolan samtidigt läsas, och framförallt mom deras föredragande af särskilda lärare, rjungarne ytterligare och på ett åtundöm för deras helsa betänkligt sätt öfveransträngda? Och om så förKåller sig, att lärjungarne i våra elementarläroverk öfveransträngas, beror då denna öfveransträngning företrädesvis på ofvan uppgifoa orsaker, eller är den äfven framkallad af andra — och. hvilka ? ) Äro de klagomål berättigade, som förspörjas deröfver, att lärokurserna äro så ordnade, att! i verkligheten nägon afslutad undervisning icke erhålles förrän efter genomgåendet af läroverkets alla klasser, under det att det stora flertalet af lärjungar, hvilket icke har tillfälle att enomgå skolan, tvingas att vid en tid, då de för framtida utkomst måste se sig om efter arbete, lemna densamma med, i vissa ämnen åtminstone, ganska ofullständiga kunskaper? Om en afslutad undervisning kan och bör meddelas på något af läroverkets lägre stadier, hvilken klass är dertill den lämpligaste? Meddelas undervisningen i våra elementarläroverk på sådant sätt och under sådana vilkor, att ynglingen nödgas vid läroverket tillbringa alltför lång tid af sin ungdom? Har den öfverfyllnad, som vållats af sammanförandet i samma Järdytrk af såväl skola och gymnasium som ock af båda bildningslinierna, åstadkommit, att disciplinen icke alfid kannat nöjaktigt öfvervakas ? Och har denna förening derjemte visat sig menlig för undervisningen, sardeles å reala linien? : Vore det önskligt, att läroverket så anordnades, att undervisningen i de nedre klasserna blefve i möjligaste måtto för alla gemensam, men deremot i de öfre — motsvarande de forna gymnasierna — fullständigt särskildes ända derhän, att dessa klasser frånskildes de öfriga och upptogos i fristående, sjelfståndiga läroverk, afsedda särskildt för den klassiska och särskildt för den reala bildningen? Hvilka erfarenheter äro vid tillämpandet af skolstadgans föreskrifter angående profåret vunna? : Bör, på grund af dessa, något åtgöras för att få detsamma mera fruktbringande och ändamålsmotsvarigt? Hur skall på bästa sätt k. cirkulärbrefvet den 23 Mars 1870 angående utsträckning af krigsbildningen vid elementarläroverken tillämpas?