stora som trastägg, hvilka inslogo flera fönstet rutor och sönderpiskade brodden på åtskilliga ål rar, dels af storm, som på flera ställen kullkastad träd och kornhässjor och aflyftade hustak; sam slutligen af ett stridt och för växtligheten välgö rande regn, som, jemte värme, åstadkommit et gybnsamt inflytände A vättlighaten. Åskan dödad ot kreätir i fjähl, hedsiog i Anders Gustaf Ris Hergö i Risträsk mangårdsbyggnad, der den för störde murar och golf, samt har antagligen döda Erik Erikssons i Fjellboberg dotter, 14 år gam Ze, oviken straxt före åskvädret begifvit sig til skogs och försvunnit och, oaktadt eftersökning, e. kunnat igenfinnas. — En åtta-åring sjelfmördare. Der 16 dennes inträffade en särdeles ovanlig händelse ln Runmarön, belägen 7 mil härifrån i Stock. hölms Skärgård, ej långt från Sandhaimhb: Ön som till stor del är befölkad al krönolötsar, till förande Stöckhkolms lotspiats, är äfven bebodd af hildrukare, fiskare m. fl. En skeppareenka derstädes vid namn Tegelström, boende i närheten af lägenheten Lerkila och mor till flera barn, hvaraf 3 gossar om resp. 11, 8 och 3 års ålder, hade tillsagt 8-åringen att stanna hemma och efterse den pngsta gossen, medan modren sjöledes aflade ett esök hos en granne. Gossen, som både i skolan och hemmet ofta visat prof på ett ilsket och hårdnackadt lynne, ville ändock medfölja tnodren. Denna sednare tager honom då i armen, ledet hönom hem och get höntm äga för hans olydnad. Vid sit åtorkomsi — ungefär en timme derefter — saknar hon denna gosse, men 3-åringen låg insomnad på golfvet. on blir orolig, letar öfverailt både inomoch utomhus och finner slutligen pojken hängande öfver dörren inuti ladugårdsyggnaden, med en ordentlig snara om halsen. Hastigt skar bon ned honom, för att söka återkalla honom till lifvet, bar ut honom samt skyndade med den liflösa kroppen till närmaste granhö, hen afsvimmade under vägen. Öaktadt alla gjorda försök att återkalla den hängde till lifvet, lyckades det dock icke. (P. T.) — Forsellöner i Jemtland, I Östersunds Tidning läses: Ehuru antalet formän, som efter vårbrukets afslutande setts passera vägen mellan Sundsvall och Östersund, ingalunda varit ringa, utan tvärtom ovanligt stort, ha dock forlönerna hållit sig uppe i öfverdrifvet högt pris, och likväl är det endast med svårighet man lyckats få upp den mest nödvändiga delen af i Sundsvall för Östersund mägasinerade varor. — Vi kunna icke underlåta påpeka, huri dessa forsellöner i en rent af hisklig grad kunna höja priset på vissa tyngre Våror. För kort tid sedan emottog en person härstädes från Sundsvall hitforslade 3 tunnor krita, hvilka derstädes betingade ett pris af mellan 10 —11 rdr; men forlönen för dessa 3 tunnor besteg sig efter 1 rdr 75 öre pr mil till 32 rdr 37 öre, således omkring tre gånger så mycket som varan sjelf kostade 18, mil härifrån. Samma förhållande för andra tyngre varor och nerligast i afseende på den helt och bållet oumbärliga arikeln, salt är nätäörligtvis rådatde och kanske i nä högre grad. I dessa dagar bar transporten af gods från Sundsvall till Östersund betalts med 4 öre pr lisp. pr mil, alltså med 20 öre centnern, d. v. 8. jemt 20 gånger så mycket som forslingen på jomvåg är räknad till, då trafiken å en sådan är kommen riktigt i fåne. Hvilket stort behof ha vi ej af jernvägsförbindelse med kustorterna! Förenade ångfertygsbolaget i Norrköping. I Norrköpings Tidningar läses: Då detta bolag, som, efter försäljning af dess sista aArtyg Telegrafen, 4 bolagsstämma 4 hotell W.6 örtlagen den 25 depbes blef definitivt upplöst, ppolat th framstående roll i historien om våra ommunikationsanstalter, torde följande notiser ej sakna intresse: Förenade ångfartygsbolaget räknar en tillvaro af 31 år, ty det blildades år 1839 fenom förening af trenne dåvarande särskilda bojag. Den första associationen härstädes för trafik med ångfartyg ingicks omkring 1825, då Ormen Länge bygdes, med maskin om 22 hästkrafter: af fler rmen Långe alternerade i turer på Stockölm med ett främmande ångfartyg, kaliadt Föreningen, ända till år 1832. Året förut eller 1831 lät ett annat bolag på Olof Hammarstens varf härstädes bygga ångfartyget Norrköping med maskin om 60 hästkrafter, äfven af Owen. Detta gick på Stockholm alternativt med Ormen Länge och Föreningen, sedermera blott med Ormen. Låuge. År 1835 bygden af ett tredje bolag härstädes ångfartyget Kometen, med maskin från Motala om 70 hästkrafter, hvilket intog sin tur till Stockholm skiftesvis med Ormen Långe och Norrköping, men, efter det Ormen Låpge upphört, ensamt med Norrköping 1838 och 1839. Sistnämnda år byggdes på Hammarstens varf ångfartyget Raketen, med maskin från Motala om 70 hästkrafter. Detta fartyg alternerade 1840 med Norrköping och Kometen på Stockholm. År 1839 beslöto, som förbemäldt är, de tre bolagen att förena sig och bilda ett enda bolag under namn af -Förenade ångfartygsbolaget . Norrköping (med 400 aktier å 333 rdr 16 sk. bko stycket). I stället för Norrköping, som slopades, inträdde 1843 ett nytt fartyg af samma namn, om 10 hästkrafter (med 4 pråmar), hvarefter detta nya Norrköping alternativt med Kometen och Raketen gingo på hufvudstaden. För Förenade ångfartygsbolaget byggdes 1849 Blixten, om 75 håstkrafter. År 1850 gingo Raketen, Norrköping och Blixten på Stockholm, Kometen på Kalmar. Till lessa fartyg kom år 1854 John Swartz, om 80 hästkrafter. Kometen såldes 1860 och derefter oyggdes 1862 Telegrafen, om 60 hästkrafter. Men småningom afyttrades det ena efter det andra af lessa fartyg, tilldess slutligen blott det yngsta eler Telegrafen återstod, hvilket i år aflåtits till rederi å annan ort. Bolaget hade ej litet förlorat konsistens och kraft derigenom, att vid dess sida fter hand uppvuxit andra bolag med ångartyg, för hvilka valdes en annan trade. Också og kanske bolaget ej ROR tiden i akt för att geom ändamålsenliga anstalter, om icke förekomma, Itminstone uthärda den konkurrens, som trängde 0å från alla håll med större spekulationslust och öretagsamhet. Östra stambanan gjorde väl sluten sitt till att minska det lukrativa i ångfartygsrafiken. Företaget blef år efter år mindre lövande och aktierna, från att ega dubbelt värde not det nominella, sjönko långt under detta. Det blef tid att sluta med affären. Så är Förenade ngfartygsbolagets i Norrköping stolta flotta toalt förskiograd, och bolaget sjelft utgör nu blott stt minne. nr rt —a——tLL Tf 0 dd OLM HIA On Tidpingsöfversigt. I Malmötidningen Saällposten tör i tislags läses följande: Uti flera tidningar har len. notis varit intagen, att utrikesministern,