BLANDADE ÄMNEN. Belysning af båkar, bojar och prickar. Bland förbättringar, som man för närvarande synes tänka på att åstadkomma för sjöfartens nytta, är belysning under den mörka årstiden af: dygnet af de vanliga sjömärkena, såsom båkar bojar, prickar m. m; En-skotsk ingeniör mr Th. Stevenson-har för ej längesedan på ett högst tillfredsställande sätt visat möjligheten af att, genom ett i land anbragt batteri, med elektriskt ljus belysa ett farvattens seglingsmärken. En tråd leder den elektriska gnistan under vattnet till bojen eller märket, på hvilken en vanlig fyrtorns-reflektor finnes anbragt. Blixtarne,t hvilka äro mycket skarpa, kunna följa tätt på hvarandra med en hastighet af ända till 300 i minuten, men kunna äfven regleras så, att de komma långsammare med hvilken mellantid man önskar. Amiral Sheringham använder för samma ändamål gas. Ljuset å märket består af brinnande gas, som matas. från land genom rörledningar: En dylik belysning har sedan ni är tillbaka funnits ä floden Clyde i Skotland. Gasen släckes aldrig ut, utan skrufvas blott ned under dagen. Ännu ett ytterligare sätt användes å den på yttersta ändan af Armish reef utanför Stornoway Shetlands NV. kust befintliga båk, bestående deruti, att båken har ett, som mr Stevenson kallar det skenbart ljus (apparent light). En stark ljosstråle kastas från land på den optiska apparat, som. finnes anbringad å båken, hvilken åstadkommer samma ljuskraft som en stark lampa. En efter samma princip anbringad båkbelysning lärer äfven finnas vid Odessa. I Holland har man utfästat betydliga premier för den bästa uppfinningen att åväsabringa belysning å de många sjömärkena i dess bankuppfyllda segelleder å Zuyder e6.