Article Image
1frakt kan fås. Detta kan istort blott åstad15 kommas genom kokes från Stockholm, och un I derför är det af största vigt att noga underrs söka, om det ej lönar sig att blåsa tackjern ;med detta bränsle, helst då tillgången på d ) malm i banans närhet vida öfverstiger hela h den efterfrågan, som kan uppstå inom åtn )komliga kolskogar. Dessutom behöfva vi ej längre vara blyga för att blåsa kokestack;t IJern, sedan numera genom ständigt förbättrade arbetsmetoder detta -jern inom hela vestra Europa och Nordamerika tillverkas af å sådan godhet, att vårt så kallade ädla, men ., i sjelfva verket mycket ojemna träkolsjern, n blifvit alldeles obehöfligt och nästan blott — begagnas efter gammal häfd af barbariska y, leller halfbildade folk. Den bland svenska t ,bergsmän spridda åsigten att våra malmer t, icke ens kunna smältas med kokes, har numera äfven i praktiken fått en såsom det e tyckes föga behöflig vederläggning. Sveriges export har sedan år 1866, då den t ) uppgick till 449,894 nyläster, växt med oma kring 50,000 nyläster om året, och utgjorde a i fjol 616,586 nyläster. Importen har under a samma tid blott ökats obetydligt, eller från 188,716 till 213,015 nyläster. Skilnaden i lastrum beror deraf att vi hufvudsakligen exportera tunga och skrymmande råämnen, a Såsom trävaror, spanmål, tackjern och stångljern, medan, oberäknadt stenkol och kokes, t importen deremot mest består iindustrialster floch finare förnödenheter. Till stor skada för , vår export uppgår nu infrakten i lästetal a ) blott till tvåtredjedelar af utfrakten, och ett! s för landet gagneligt ökande af den förra blefve denna desto behöfligare, då den mest r består i alster, hvilkas värde står i nästan j , motsatt förhållande till deras vigt och volym. ! . JAF fraktskilnaden belöper sig omkring 320,000 i . nylästers retur i barlast på hamnarne från . s Stockholm norrut med fartyg, hvilka hufvud; I sakligen föra trävaror och jern till Nord-j. -Isjöns hamnar. Nästan hela denna handels-! , flotta passerar vid eller nära Englands ost: . kust och anlöper der vanligen stenkolshamn j: I för att intaga barlast af stenkol eller -kokes, ! , kan således utan stor tidspillan intaga full: -returlast af detta bränsle att fraktas tilll. .Stockholm samt derifrån vidare på jernväg ; föras till Norberg och Grängesberget. Efter j, lossningen af dessa stenkol och kokes intages 1 på samma ställe last af malm att vidare ln, föras upp till Norrland, hvarigenom fartygen j vinna full returfrakt hela vägen och Norr-z lands utfrakt för trävaror minskas till omjr kring tvåtredjedelar eller någon gång till nära r hälften af den nuvarande. I ) De bästa kokes, som begagnas i norra li England icke blott för åstadkommande af!a ordinärt jern inom Clevelandsdistriktet, utan s ock vid bessemerblåsning af norra Lancashio res och Cumberlaånds bästa hematitmalmer,!komma från Durham i trakten af Darlington, k ej långt från Middlesbro. Äfven UlverstoneI hyttan på Englands vestkust, som är en afin Europas största och bäst ordnade fabriker t för tillverkning af Bessemerstål, använder v härvid uteslutande kokes från Darlington s (best Peases cokes) af blott 5—6 procents!n askhalt, som vid kokesugnarne kosta omkring f 9 shillings pr ton och fritt ombord i Middlesir bro omkring 10 shillings. Dylika kokes kunna !4 der köpas i nästan hvilka qvantiteter somin helst, samt kostar fritt på jernväg i Stock-lk holm: e Inköp och f. o. b. Middlesbro...... pr ton 10 8. g Frakt till Stockholm 6 pr keel 558. 9.1g Hamnoch handelskostnader ..:... 48 3. Kostnad pr ton 20 8. eller pr centner 75 öre. Att denna frakt ingalunda är för lågt be-le räknad, synes bäst deraf att ofta stenkols-k frakt till Norrland från engelsk osthamn kan P fås för 3 pund sterl. pr keel, hvilket för kokes it motsvarar en frakt af 2 shillings pr ton. D Tillägges jernvägsfrakt af 1 öre pr centner-b mil, så kosta dessa kokes i trakten af Nor-P berg 92 öre samt i trakten af Grängesberget ;s omkring 100 öre centnern. Vid smältning af I Grängesbergs och angränsande gruffälts mal-8g mer erfordras omkring 0,75 ctr kokes för cent-v nern tackjern, af Nor ergs således omkring P 0,9 ctr. Tillverkniogskostnaden för centnern godt kokestackjern, i qvalitet öfverträffandeg det skotska, blir då i trakten af Norbergs !ft och Grängesbergs malmfält följande: d Vid Norberg: öre, te Malm 2,5 ctr å 12 Öre s...sssssssssossonssrranenns0sn 30, Id Malmfrakt 2,5 ctr omkring 3 mil å 1, öre 11.laj Kokes 0,9 ctr å 92 öre.... 83. Kalk 25 4K å 15 öre pr ctr. 4.1. Arbetslön och diverse omkostader .. 44. ije Norbergs tackjern pr centner 1:72. fö eller pr ton 45 s. 10. K Vid Grängesberg: öre. Im Malm 1,7 ctr å 8 öre s.sssssessusseneonssnsnnnnnn 14, ty Malmfrakt 1,7 ctr omkriog 3 mil å 1!, öre — 8. t) Kokeg 0,73 ctr å 100 öre.. 175. ; Kalk 14 4 å 15 öre.... 2. Arbetslön och diverse oj 40. k : 33.) hi Grängesbergs tackjern pr ctr ri : eller pr ton 87 3. 3. !n Till jemförelse upptaga vi här äfven blås-!k ningskostnaden vid Ulverstonehyttan för cent-!d nern tackjern: P Malm med transport Pra Im med transport.... ipren . Og med dito 68. la Tackjern pr centner rdr 1:61.1. eller pr ton 42 s. 11.1)e Arbetskostnaderna för Norbergsoch Grän!k gesbergstackjern äro ofvan beräknade för hyt-vi tor af blott 100,000 centners årstillverkning.ts Men intet hindrar att såsom vid Ulverstone-p; hyttan i medeltal årligen blåsa 600,000 cent-s Ger pr masugn, hvarigenom blåsningskostnalä den pr eentner naturligt minskas. Lägg här-!d till att i England arbetspriser och skatter äro os mycket högre än hos oss samt att vatten-n kraft vanligen saknas, så kan man i förhälit) lande till malmens jernhalt beräkna arbets-kt lön och diverse omkostnader vid hyttor afld omkring 500,000 centaerg årstillverkning ilbi trakten af Norberg till 40 öre och vid Gränos gesberget till 36 öre centnern. Derigenom E blir tillverkningskostnaden för kokestackjern vid Norberg rdr 1: 68 cepinern (44 s. 10 pråhi ton) och vid Grängesberget rdr 1: 35 centnern al (36 pr ton). Efter I öre centnern pr miljm utgör fraktkostnaden pr ton till Stockholmsc från Grängesberget 6 s. 8 och från Norberg ti 4.8. 6, således kostar kokestackjernet med j vi tillverkning och frakt till Stockholm från Norge berg omkring 49 shillings pr ton samt från be Grängesberget omkring 43 sbillings pr ton.lb I Brisskilnaden melian Norbergs och Gränges-lla

20 juli 1870, sida 3

Thumbnail