Kriget och jernhandteringen. De sista årens goda skördar häåfva redan ökat tillgången på penningar inom landet och sänkt räntan nästan till samma punkt som under de goda åren 1855—57. Landet skördade då stor vinst på sin neutralitet under ett europeiskt krig och detta måste i ännu högre grad bli fallet nu, om, såsom antagligt är, Ryssland blir neutralt under ett krig mellan Frankrike och Preussen. Ty äfven om handeln under neutral flagg och med neutrala varor af alla krigförande och neutrala makter förklaras fri, kommer i alla fall osäkerheten under ett krig på Östersjöns södra kust att betydligt stegra frakter och .assuranser genom Öresund. Redan under slutet af förliden höst uppdrefs jernfrakten mellan engelsk osthamn och Kronstadt från det vanliga priset af 15—20 shillings till50 shillings sterling pr ton, ett ganska godt skydd för vår jernhandtering, blott vi hade jernvägar till de större malmfälten samt derigenom kunde åstadkomma stor och billig tillverkning samt ferm expedition. Redan nu äre spanmålspriserna i stigande geno.n de krigförande makternas stora uppköp oe måste höjas än mer genom den svåra torka, son; härjat vida sträckor i mellersta och södra Europa. Allt ger oss anlednin att hoppas en god skörd för Sverige och fö vi dertill denna väl betald, ökas penningtillången ännu mer. Det blir då ej svårt att inom landet tå pengar till goda industriella företag, bland hvilka i hela Europa jernvägsbyggnaderna af flera skäl sättas främst. Ryssland konsamerar nu mera räls än något annat land i Europa och skall fortfara dermed under många år, tills dess banbyggnader blifvit färdiga. Kunna vi under vanliga förhållanden med god förtjenst tillverka ett der afsättligt jern, så blir vår vinst ännu större under tider, då höjda frakter och assuranser ytterligare öka jernpriserna. Det biir derför af vigt att i tid undersöka det pris, hvartill vi i .3yssland — och framdeles äfven i Tyskland — kunna försälja ordinärt jern och fram: för allt svålräls, i hvilkas tillverkning vi mindre än i anpan jernförädling behöfva frukta medtäflare. Frågan om tillverluningspriset för tackjern af träkol! och kokes efter bergslagsbanans öppnande är den vigtigaste att besvara, emedan priset främst bestämmer en varas afsättlighet inom verldsmarknaden samt här utgör första vilkoret för åstadkommandet af en omfattande tillverkning med deraf följande stor trafik. Man talar väl ännu stort om att vi med våra goda malmer och vår outtömliga tillgång på träkol aldrig böra nedsätta det