träffade Thiers, frågade han denne, hvarför han yttrat de förebrående orden. Thiers förklarade, att han ej förstod hvad Dumiral menade och att han den ifrågavarande dagen ej bivistat sessionen. Öfver detta meddelande blef Dumiral ytterst förbluffad. Några månader derefter fick man dock lösning på gåtan. Thiers uttalade sin önskan att få träffa den unge advokaten, som förstod att så frappant härma honom såsom talare, och inbjöd honom till sig. Vid detta tillfälle kom det i dagen hvem den var, som så kapitalt parrat Dumiral, — Ånyo ett gjorft förslag. En fransk ingeniör, Hippolyte Peut, har kommit fram med det djerfva förslaget, att genom en kanal dela Frankrike i två hälfter: den vestra delen skulle få till förnämsta städer Nantes, Bordeaux, Saint-Etienne, Lyon och Marseille. En kanalsom förenade Oceanen med Medelbafvet skulle betydligt minska resan till Indien för de norrifrån kommande fartygen Ifall est krig till sjös uppstode skulle lätt le franska eskadrarne i Cherbourg och Toulon kunna förena sig och Gibraltar blefve då utan någon nytta. Naturligtvis svärma de södra städerna, säger stt utländskt blad, framför allt Bordeaux, för anläggandet af en sådan kanal. — Om de ryska jernvägarne meddelas i ryska vägoch vattenkommunikations-ministeriets tidskrift följande upplysningar: Den 31 Dec. 1869 utgjorde hela sträckan för trafiken upplåtna jernvägar i Ryssland 7,748 verst, hvaraf 1577 verst tillhörde statsverket och 6,175 verst, fördelade på 26 banor, enskilde personer eller bolag, af hvilka sistnämda banor endast fyra icke åtnjuta statens garanti. Under byggnad voro förenämnda tid 4708 verst, hvaraf jemlikt koncessionsvilkoren borde vara färdiga för trafiken år 1870: 1833 verst, 1871: 1474 yv., 1872: 1061 v. och 1873: 340 v. Då sedan den 6 Januari 1870 häraf redan öppnats 769 verst, utgör för närvarande hela sträckan trafikerade jernvägar 8517 verst samt under byggnad varande 3939 v. Tillstånd att anställa preliminära undersökningar för jernvägs byggande har före 1870 meddelats enskilda personer i 177 fall, nemligen 1862 — 2 1866 — 1, 1867 — 4, 1868 — 32 och 1869 — 188