Article Image
— UPPpVISRINS. DOojoKTiAssKolan hade lördags förmiddag uppvisning i gymnastik och vapenföring med sina elever, instruerade a löjtnanten vid kongl. flottan L. M. Törngren Hertigen af Östergötland, krigsministern m. fl notabiliteter öfvervoro uppvisningen, och der förstnämnde förklarade sin belåtenhet med densamma. — Nytt ångfartyg. I lördags e.m. gick vid Bergsunds Seka verkstad den stora ångskonert, som under vintern blifvit byggd för Stockholms Rederi-Aktiebolag, af stapeln. Då denna ångbåt för närvarande är den största i Sverige, så betraktades detta aflöpande med ett mer än vanligt intresse, och en stor mängd åskådare hade derför infunnit sig samt tagit närliggande bryggor och broar i besittning. och uti båtskjulet, rundt om det på väldiga träbäddar hvilande fartyget, stod en talrik samling aktieegare, ingeniörer samt andra för saken intresserade personer, bland hvilka flera dame Kl. straxt ljöd kommandoordet loss låsarne,, -. med detsamma började fartyget så sakta glida utför den väl såpade timmerbanan; och inom ett par ögonblick flöt det helt stolt på vattnet under lifliga hurrarop från de ombord och på stränderna varande åskådarne; och från ett i fören upprest flaggspel blåste en standert med fartygets namn Bergsund Detta ångfartyg är afsedt för fart på Havre eller London. Dess dimensioner äro: längd 190 fot, största bredd 30 fot, djupgående 13 fot, med cirka 15,000 centners last. Det skall förses med en dubbel, liggande, bränslebesparande propeller-ångmaskin af ingeniör Ollmans konstruktion om 120 hästkrafter och är afsedt att med en kolförbrukning af 18!2 kubikfot i timman göra en fart af I knop lastadt. Arbetet är utfördt hufvudsakligen af svenskt jern och med all den omsorg och 0ggrannhet, som man är van att finna vid denna verkstads alla arbeten. Då denna våt skall i franska bolaget Veritas erhålla 1:sta klass är det bygdt efter less reglemente och är i afseende å förbindningarne det starkaste jernfartyg som i Sveige blifvit bygdt. I vattengången är let bordlagdt med 24 tums plåt; spanten iro dubbla, längs sidorna löpa starka jeraörbindningar och uti däcket äro svåra diasonalförbindningar anbragta. Ingeniör C. A. Lindvall, som konstruerat lenna båt, har härigenom häfdat det namn ör skicklighet och praktiskt omdöme, som ädse blifvit de svenska ingeniörerna tillerndt. Kölen till detta fartyg sträcktes i början f sist. December månad. Som fartyget är 0 fot längre än härvarande sluss måste en ärskild sätt användas för att föra fartyet ut i saltsjön. PRESTERA RENEE

2 maj 1870, sida 3

Thumbnail