Article Image
Tidningsöfversigt. I dagens n:r af Stocknolms Dagblad läses under rabrik Jernvägar från Stockholm till Bergslagen följande redaktionsartikel: Det i riksdagens andra kammare med den betydelsefulla majoriteten af femtio röster fattade beslutet, att norra stambanan skall byggas smalspårig, jemte den omständigheten, att i första kammaren en betydlig minoritet delade samma åsigt, ådagalägger otvetydigt att denna spårvidd kommer att antagas för jernvägarne norr om Stockholm. Vid sådant förhållande torde frågan om anläggandet genom ett bolags försorg af en jernväg i den för hofvudstaden förmånliga riktningen från Thureberg öfver Sevalla, med utgrening: å ena sidan till Norberg och åt den andra öfver Westerås till Köping för att såmedelst på en gång med hufvudstaden förena Norbergs bergslag, och till hufvadstaden leda rörelsen ej mindre å Köping—Hult-banan samt, genom densamma å hela det vestra stambanesystemet, än äfven åt Köpiog—Uttersbergs-banan snart nog komma att stå på dagordningen för hufvudstaden. Så länge nemligen det bredspåriga systemets användande norr om Stockholm ännu kunde anses oafgjord, kunde det sättas i tvitvely huruvida det vore ändamålsenligt, att anlägga en smalspårig bana i Stockholms grannskap. Detta tvifvel måste försvinna i samma ögonblick man kan såsom afgjordt antaga, att hela systemet norr om Stockholm blir smalspårigt. Då det kan antagas för alldeles afgjordt att det s.k. Dannemora-bolaget, för hvilket teckningen redan är fullbordad, utför banan från Upsala till Margretebill, så återstår således såsom en oeftergiflig nödvändighet för Stockholm att den ofvannämnde vägen från Thureberg öfver Sevalla till Norberg och Köping skyndsamt bringas till utförande. Om denna b na bygges smalspårig, undvikes derigenom omlastning af det gods som tillföres densamma, dels från Norbergs-banan, dels från Köping— Uttersbergs-banan, hvilka äro anlagda efter enahanda system, och kan kostnaden nedsättas till ett belopp som gör företaget icke allenast utförbart, men till och med vinstgifvande. Det bolag som utför detta arbete kommer nemligen att befinna sig i den särdeles gynsamma ställning att detsamma, undgående anläggandet af de aflägse från hofvudstaden belägne jernvägar, som alltid måste blifva minst inbringande, endast behöfver anlägga det mest renderande, stycket emellan ändpunkten samt de redan färdigbyggda Köping —Hult, Köping—Uttersbergssamt Norbergs-banorna. Betraktar man nemligen trafikstyrelsens berättelse öfver inkomsten på de Stockholm angränsande delarne af stambanorna, så hafva dessa lemvat en bruttoinkomst pr mil: linien Stockholm—Gnesta af 83,513 rdr för år 1867, och 78,424 rdr för det, af många skäl, ogynnsamma, året 1868, samt linien Stockholm—Upsala, nyligen anlagd och utan alla grenbanor, 46,000 rdr år 1867 och 48,000 rdr alit pr mil år 1868. Det kan icke gerna sättas 1 tvifvel, att en Kmväg från Thureberg, åt ena sidan till orberg, åt den andra sidan till Köping, anträffande, jemte denna stad, städerna Westerås och Enköping, samt den betydliga rörelsen från Köping —Hult-banan, skall lemna enahanda inkomst som linien Stockholm— Gnesta. Om, såsom vi hört uppgifvas, kostnaden för anläggning af en smalspårig bana från Thureberg till Köping och Norberg beräknats till 400,000 a 500,000 rår pr mil, samt trafikomkostnaden till 20 å 25,000 rår pr mil, så skulle, äfven med antagande deraf, att bruttoinkomsten på denna väg endast uppginge till 60,000 rdr pr, mil, densamma Kkväl gifva en nettoinkomst af 35,000 rår pr mil, eller 7 å 8 procent på anläggningsKostnaden. Oafsedt det stora gagn företaget skulle bereda Stockholms stad, kommer detsamma således att i och för sig blifva för aktionärerna inkomstbringande, och vi skulle således icke tveka att, om det ifrågasattes, tillstyrka, att staden, på ett eller annat sätt; bidroge till utförandet, hvilket torde vara nödvändigt då riksdagen synes så föga benägen att uppmärksamma hufvudstadens och de till densamma angränsande landsorters önskningar och behof. Enligt hvad kändt är, har Kristiania, genom en räntegaranti å 600,000 specier, eller 2,400,000 rdr, understödt anläggningen af en jernväg från Kristiania till Drammen, och Sveriges hufvudstad skulle sannolikt icke undandraga sig, att jemväl bidraga till anläggandet af en från staden utgående jernväg, helst risken dervid synes blifva jemförelsevis obetydlig, om ens någon. , ene se son arr te 1

27 april 1870, sida 3

Thumbnail