Article Image
ringa hastighet och den till följd deraf behöfliga lilla krutladdningen göra tungt gods obehöfligt. Dessutom användes sakta förbrinnande kakformadt krut, fyldt på i celler afdelade karduser, i afsigt att förekomma hastig antändning, och för att underhålla ett jemnt tryck under projektilens utfart. Vid betraktande af vår ritning, synes det, att kanonerna laddas underifrån och att de för detta ändamål äro så anordnade, att de låta dumpa sig 609. Lavetter kunna undvaras, alldenstund tapparne hvila i ställbara pendellänkar, fastsatta under torntaket. Rekylen hämmas af buffertar, fästade i sidan af tornet bakom kammarstycket. Jag känner mig manad att nämna, att kanoners laddande under däck, såsom det här framställes, uttänktes af mig, och ritningar, framställande denna metod, förevisades i Newyork flere år förrän vissa amerikanska ingeniörer gjorde anspråk derpå såsom deras uppfinning. Angående faran för antändning af bombens sprängladdning under affyrningen, torde man böra ihågkomma, att verksamma medel till förekommande af en slik olycka blifvit uttänkta. Med afseende på kalibern är det klart, att detta anfallssystem fordrar dimensioner, som medgifva begagnandet af en projektil, hvars, storlek tillåter inrymmandet af en laddning, så stor att den genom sin explosion kan förstöra ett första klassens krigsfartyg, bygdt i enlighet med afdelningsoch cellsystemet. Ingenting mindre än 300 I dynamit är tillfyllestgörande för detta ändamål; följaktligen duger ingen mindre kaliber än 15 tum. De amerikanska och svenska 15 tums kanonerna lämpa sig särdeles väl för detta ändamål, ehuru de äro :öfverflödigt tunga till godset. Europeiske lärde, deribland vissa svenska sjöartillerister, som hafva kritiserat mitt försvar af den slätborrade 15-tums kanonen, skola nu, då de tänka sig in i denna sak, förstå hvarföre jag envisats i att råda skandinaverna till begagnande af denna stora kaliber i sina monitor-torn, såsom det mest verksamma vapen mot deras mäktiga grannar. Danskarne skola säkerligen aldrig behöfva frukta preussarnes König Wilhelm eller Friedrich der Grosse, då deras hamnar skyddas af fartyg, bestyckade med kanoner, förmedelst hvilka 300 dynamit kunna exploderas under skrofvet af en objuden gäst. Den vigtiga frågan om att träffa det afsedda målet blir bäst besvarad genom ett noggrannt betraktande af bifogade ritning, hvilket icke kan annat än öfvertyga sjöofficerare om att den förlängda bomben, såvida sjögängen ej är våldsam, kan tvingas att nedtränga i vattnet på passande afstand från fiendens fartyg. Ritningen visar tydligt, att ingen stor noggrannhet fordras, och att bomben, äfven om den nedtränger i vattnet på olika afstånd från det anfallna tartyget, kan träffa dess djupa skrof. Det bör anmärkas att ritningens vertikala skala ej är densamma som den borizontäla på det att fartygen icke, till följd af det ake utrymmet, skulle komma för långt ifrån hvarandra; följaktligen är kulbanan icke riktigt framställd. I korthet må anmärkas, att tornet, i hvilket de lätta 15-tums kanonerna äro placerade, består af platta jernplåtar af smidt jern, som bilda en fyrkantig låda, stor nog att inrymma de två pjeserna, upphängda, såsom förat är pämndt, i pendel-länkar, fästade i tornets tak. En solid central axel af smidt jern uppbär den fyrkantiga lådan, enligt den för monitortornen antagna planen. Fartyget, som är afsedt att föra denna roterande fyrkantiga l låda med dess lätta bombkanoner, är blott : och bart ett jernskrof, fullproppadt af framdrifskraft, i afsigt att tillförsäkra större hastighet än den som finnes hos nutidens pansarklädda krigsfartyg. Genomskärningen midskepps är triangulär och bogen långt framskjutande, som synes på ritningen. De öfver-. hängande sidorna och däcket äro tungt. be. pansrade. Jag ber att få tillägga som upplysning för dra läsare, att jag formligen ämnar erbjuda mig, dock under vissa vilkor, att på egen bekostnad och risk tillhandabålla ett snabbvående skruf-fartyg försedt med ett par 15tums slätborrade kanoner och den behöfliga apparaten för att sänka medelst undervattensanfall ett fartyg af det djupgående, som i medeltal motsvarar. djupgåendet af Englands pansarflotta, under det samma fartyg framdrifvesmed största möjliga hastighet eller utörer hvilka rörelser dess egare än behagar rälja; med det bestämda vilkoret dock att wmfallet ej skall ske på mindre afstånd än 500 fot. Det har ej varit min afsigt vid letta tillfälle attingå i någon fullständig bekrifning öfver mitt nya system för underrattensanfall. Det torde likväl vara på sin plats utt tydligt uppgifva hvad verkan förslaget är vfsedt att åstadkomma. Öm ett första klasens snabbgående fartyg, t. ex. Devastation, tan biträde af andra fartyg i öppen sjö nöter ett fartyg af ifrågavarande nya kontruktion, så påstås att det senare skall sänka oröstvärnsmonitorn, trots dennes kanoner och le rörelser, som. göras för att undvika underrattensprojektilen. Newyork, 27 Mars, 1870. Eder J. Ericsson. j

26 april 1870, sida 3

Thumbnail