Article Image
De många med stora kostnader uppgjorda jernvägsplanerna i alla landets delar, jernvägsstriderna å riksdagen äro dessutom tydliga bevis det hvar och en inser, att jernvägsfrågan är en af Sveriges lifsfrågor, hvarpå vår förkofran i andligt och materielt änseende i väsentlig mån är beroende; framför allt äro de på kommunikationsanstalter märkvärdigt nog hittills mest vanlottade bergslagerna i behof af jernvägar för sina tunga transporter. Insändaren hoppas att hr H. S., som genom sitt ifriga arbete för bergsbrukets lyftande genom jernvägar gjort sig mycket förtjent af denna näring, af ofvanstående skall finna att meningen ingalunda är att skada hans kära Falu—Frövi-bana — utan att denna tvärtom till hela sin längd ingår i det system för bergslagsbanor insändaren tänkt sig; samt att vi derför, ehuru på olika sätt sträfva mot samma mål — jernhandteringens upphjelpande. . Slutligen bör anföras att jag icke tillräknar mig äran att vara upphofsman till den vackra tankan om Gefle—Dala-banans utsträckning genom Dalarnes, Nerikes och Wermlands bergslager till en ständigt öppen hamn å vestra kusten, utan har endast tillsammans med mina kamrater i en komitå, tillsatt af Ingeniörföreningen, för att afgifva utlåtande rörande jernhandteringens upphjelpande, upptagit iden till såväl denna bana, som de öfriga ofvan omnämnda, för hvilkas utförande bolag å flera ställen äro under bildande. Hvad särskildt Krossekärrs-banan beträffar, så bör den efter komiterades åsigt blifva af stort gagn för vår jernoch annan industri, och oaktadt. dess stora längd lätt kunna komma till utförande genom de många och stora intressen, som af densamma berördes, och genom den säkert påräkneliga stora trafiken, hvilken borde göra hela bansträckan mellan Bottniska viken och vesterhafvet som affär lika, om ej ännu mera fördelaktig, som den redan i trafik varande de1en emellan Gefle och Falun; C. Adelsköld.

21 april 1870, sida 4

Thumbnail