Article Image
. Vs ; En tacksamhetsgärd. Då Vistiga Sainhällsfrågor stå på dagord ningen, är .det utan tvifvel hos oss, liksom andra konstitutionella. samhällen, pressen uppgift att från alla sidor granska dem: in nan. de skola lösas. Ur denna synpunkt ä det, som jag med varmt intresse läst, och äfver i Dagligt Allehanda i någon mån deltagit den der förda skriftvexlingen om bred. elle; smalspåriga jernvägar. Denna min enskilde strid rörde sig slutligen endast kriog mindre detaljfrågor, hvarföre jag befarade att der skulle allt för mycket pröfva den läsande allmänhetens tålamod, och derföre lemnade jag villigt sista ordet åt min aktningsvärde motståndare, Men nu har han uppträdt i Aftonbladet för den 14 dennes med så värderika — så upplysande och för omdömet så bestämmande uppgifter, att det vore af mig, som gjort tillvägabringandet af en betydlig inskränkning i anläggningskostnaden för våra återstående statsbanor till hufvudsakligt fö. rewål för min verksamhet vid denna Yåksdag, mer än ett felb — att icke tarsksamt hålla mig till dem, taga fasta På Lem, att uppmana mina hrr kamrater af riksdagens båda kamrar att vid dem lägga. vnärke. Hr ötverdirektör Elworth he.r nemligen tpplyst att för närvarande Äx under byggnad en 35 mil lång jernväg fr,r, Petersburg öfver Wiborg till Räbimöki stasion på Helsingfors Tavastehusbanan, hvilken jernväg är beräknad att kosta 28 midoner mark eller 20 millioner rdr. Intresse sterne önskade bygga densamma smalspår,g, mey Yyska regeringen bestämde af S ategiska skäl att den skulle blifva brede sårig, och skänkte fördenskull bolaget 3 millioner mark i bidrag af ryska statsmr .dejn, 3 VAL denna benäget meddelade uppgift frambår evedersägligt att mani vårt östra grannrike. för fysgandet af en bana, som lär vara Mo:dels fot bredare, än våra statsbanor, och. som, då den är doterad med ryska statsmedel, för att få den lika med de ryska. statsbanorna, måtte vara inrättad för lika belastning och hastighet, som dessa, beräknar icke högre anläggningskostnad, än 571,428 rar milen, eller 300,000 rdr mindre, än Våra statsbanor kosta!!! . Vidare framgånv deraf att, om bolaget fått bygga smalspårig oana, skulle hela banan kostat Sninstång de 2 sänkta 8 millioner mark mindre, vel edes pr mil endast 408,163 rår, Alltså hafva vili det af en så framstående ingeniör som hr Elwerth åberopade exemplet af WVibo sbanan fått det mest slående bevis, som kan framiäggas, Saväl för befogenheten af den klagan, jag och många andra med mig föra öfver våra stambanors allt för höga anläggningskostnad och af vårt yrkande att detta dyra byggnadssätt nu måtte afbrytas, som ock för vårt påstående att kostnaden kan och bör! inskränkas vida mer, än hr Elworth velat medgifva, derest banorna byggas smalspåa. Men för detta vårt påstående har hr Elworth gifvit ett ännu kraftigare stöd i följande ord: Orsaken hvarföre jag ansett mig böra förorda lätt öfverbyggnad å Upsala-Storviksbanan är a4tderigenom skulle in: besparas omkring 17. — märk 1!a — million af anläggningsköstnaden utan synnerlig men l: för trafike.. ty dels böra snälltågen å denna : enda? 14 mil långa bana kunna undvaras, ! uch dels bör en så konstruerad banas trafik! förmåga vara tillräcklig för den rörelse, som ! derå under närmaste framtid kan förväntasp. 1! Då den ifrågavarande linien, Upsala-Stori vik, är 14 millång och på dess anläggning med j hr Elworths lätta byggnadssätt skulle inbe; 1 Å 5 sparas 1!2 million, utgjorde besparingen endast 107,000 rdr pr mil. Men nu uppgår 7 det riksdagen förelagda kostnadsförslaget för dessa 14 mil jernväg till 12,395,000 rdr och således till 885,000 rdr pr mil. Alltså skulle, om 107,000 rdr pr mil insparas, dock hvarje !1 mil jernväg från Upsala till Storvik, efter v hr Blworths system med 15 skenor, som t icke kunde tillåta snälltåg, och som hade t högst 115 större trafikförmåga, än en smal-d spårig bana med 14 skenor, kosta 778,000 rdr s milen eller öfver 200,000 rdr mer, än de lt inska 5 f. (engelskt mått) breda — nära lo lubbelt. så mycket, som de finska smalspår f iga voro beräknade att kosta, och likaså f ära dubbelt af det belopp, hvartill hanis jelf, enligt sin egen normal-sektion, beräk-b lat kostnaden för 12 enskilda smalspåriga a vanor. . 9 Jag håller hr Elworth räkning derföre att !d van öppet och ridderligt sjelf tramlagt koneqvenserna af sitt system, hvilket, enligt le vad han också lika öppet antydt, endast g år ut på att i sinom tid, genom utbyte af le lätta skenorna mot tyngre, komma tilllv nålet att få våra återstående statsbanor vis-h

19 april 1870, sida 3

Thumbnail