Sspärsystem, och om öredoch smatspäriga bandelar skulle förenas vid de redan befintliga statio-: perna Upsala, Storvik, Norrköping och Nässjö blefve der äfven nödvändigt att expropriera nya områden, förändra tyggnader och göra åtskilliga nya anläggningar. Den vid stambanorna befintliga rörliga materielen, hvilken redan för närvarande, under en stor del af året icke motsvarar rörelsens behof, skulle särskildt fordra en ny uppsättning för att vid hvarje föreningsstation mottaga de smalspåriga bandelarnes trafik. Hvad kostnader ofvannämnda olägenheter skulle medföra, torde framgå af följande, exempelvis på l: norra stambanan Upsala—Storvik tillämpade ap-l: Proximativa beräkning: Aväggning af en mindre reparationsverkstad med. nödiga maskiner ete .. Tår 200,000. Eteservdelar.... —50,000. Förrådsförlag. . 2 -50,000. Årlig aflöning åt en verkmästare, vagnförman, bokförare, förrådsförvaltare, materialvakt samt tvenne skrifbiträden 11,000 rdr, som kapitaliseradt efter 5 Proc. motsvarar............s... -220,000. Uiviäsning af Upsala och Storviks stationer med nya spårsystem och behöfliga ombyggnader m. m. ............ 50000. Under antagande, dels att godsrörelsen å ifrågavarande linie kommer att erfordra vagnar för ett lika belopp som å de äldre banorna, eller för 40,000 rår do Rh och således för hela linien 560,000 rår, och dels att hälften af denna rörelse blefve genomgående vid Upsala, erfordras en ny uppsättning godsvagnar å Stockholm--U psala-banar. för åtminstone V af nämnda belopp 140,000. Vid den blifvande anslutningsstationen mellan detta smalspåriga bansystem och de vester ut belägna bredare stambanorna erfordras, för de sistnämnda, minst lika många gedsvagnar som för Stockholm—Upsalabanan, eller för ett belopp af ........ 140,000 Omlastningskostnad vid den nämnda anslutningsstationen, samt vid Upsala och Storvik för 1,600,000 centner å , öre — 8000 rdr årligen, som, kapitaliseradt efter 5 proc., motsvarar...... 160000. Summa rdr 910,000. . Beräknar man nu åter hvad som skulle kunna inbesparas genom att bygga den 14 mil länga banan Upsala—Storvik smalspårig med 14 skålp:s räler, såsom i ofvannämnda motion föreslås, i stället för bredspårig med 15 skålp:s räler och enligt det system, för hvilket i det föregående plc redogjordt, finner man besparingar pr mil va för banbyggnaden, under antagande att blott , banans längd lägges öfver fördelaktig terräng och de öfriga ?, öfver svår terräng ... rdr 25,000. för rälernas 1 skålp. pr fot lättare vigt 7,000. Summa rår 32,000, eller för hela sträckan 484,000 rdr. Jemföres detta belopp med summan af de utgifter, hvilka, enligt hvad nyss förut visats, uppkomme på olika håll i följd af det smalspåriga systemets antagande, synes att detta medförde en förlust af öfver 400,000 rdr. Jag anser mig nu hafva ådagalagt att det är pekuniär vinst för det allmänna att bygga Upsala—Storvik-banan bredspårig, och att det är af ännu större politisk betydelse lärer väl ej bestridas, om man ihågkommer huru stor vigt det ligger uppå att i nödens stand kunna sammandraga så stor materiel som möjligt. I vårt östra grannrike uppskattar man fördelen i sistnämnda afseende af samma spårvidd så högt, att för vigtigare linier statsbidrag lemnas till de enskilda bolagen för att de skola bygga med den allmänna spårvidden, 5,13 fot. Innan detta afslutas, torde ett på senaste tiden framkastadt förslag böra bemötas, hvilket afser att ombygga eg ENN ver pg smalspårig, för att dymedelst inbespara åtskilliga arbeten och kostnader, hvilka särskildt påkallas genom antagandet af det nya systemet Bemälda kostnader kunna med ledning af hvad här ofvan blifvit anfördt, beräknas sålunda: anläg; ingen af den särskilda reparationsverkstaden för det smalspåriga systemet, värdet af särskilda förrådsförlaget, verkstadsbefälets aflöning, och värdet af den nödiga förstärkningen i godsmaterielen å Stockholm —Upsala-banan rdr 510,000. Utvidgning af Upsala station...............4 25,000. Orualastning af 800,000 centner gods i Upsala, 4000 rdr årligen, kapitaliseradt till —80,000. Summa rdr 615,000. Härifrån måste dock afräknas minst 65,000 rdr, dels för utvidgning af verkstaden vid Liljeholmen och anskaffning af åtskilliga maskinerier, enär den smalspåriga materielen icke kan intagas i de nu befintliga för bredspårig materiel afsedda lokalerna, och dels för omlastning af en del genomgående gods, hvilket arbete blott förflyttas från Upsala till Stockholm. Vinsten af ifrågavarande ombyggnad skulle således belöpa sig till omkring 550,000 rdr. Men å andra sidan hade man då utgiften för den, under ågående trafik särdeles farliga och besvärliga omläggningen af den 7 mil långa banan, jemte dryga kostnader i Stockholm för att bereda utrymme för och anlägga alla nödiga spår af det smala systemet, hvadan nyssnämnda vinst torde komma att betydligt reduceras. v I hvilket fall som helst är ju beloppet relativt så obetydligt, att väl icke allvarlig fråga kan uppstå att för detsammas inbesparande verkställa ett så abderitiskt företag, som att till smalspårig förändra en jernväg, som med dryga kostnader anlagts efter samma system som öfriga stambanor samt med millioners uppoffring medidem förbundits, och hvarigenom dess trafikförmåga skulle förminskas till hälften, samtidigt som man från tvenne olika håll är i begrepp att inleda norra Sveriges trafik och flerdubbla rörelsen å banan. Dessutom kan man, då denna bana, med den trafik, som redan nu förefinnes, lemnar 2, procents nettobehållning, säkerligen antaga att den, när norra banorna blifva färdiga, skall ge full ränta å sin anläggningskostnad. Stockholm den 31 Mars 1870, Hj. Ehworih.