Handelstidningen har vidare yttrat dim de litterata vännerna i Stockhelm, att de nu kasta öfver bord denna sammanbindningsbana, hvarför ifvern en gång var stegrad nära till fanatism,. Såvida vi eljest få den förmånen att räknas till Handelstidningens litterata vänner, så bedja vi att få föra vår fitterate vän i Göteborg till minnes, att Aftonbladet efter bästa förmåga bekämpade sammanbindningsbanan, emedan vi ansågo den både för staten och staden skola medföra oerhörda kostnader, som icke stodo inågot rimligt förhällande till det gagn som af densamma kunde väntas samt derföre att den dessutom för hufvudstaden särskildt skulle medföra flera stora olägenheter. Vi ha längesedan fått rätt både i afseende på kostnaderna och olägenheterna, men det återstår ännu för förtjusningsmenniskorna. som genomdrefvo banan, att göra sina rön i afseende på de väntade fördelarne. När H. T. slutligen upprepar sitt förut gjorda påstående att Stockholmspressen ihärdigt förtegat allt hvad som blifvit från andra håll yttradt mot dess meningar,, så ter sig detta ganska komiskt, då jast i samma nr, der detta påstående först gjordes, finnes aftryckt ur en Stockholmstidning statsutskottets yttrande till förmån för Sala-banan. Vi fråga för öfrigt, när det blef sed, att tidningar skola förfäkta åsigter, motsatta deras egna. Vi tillåta oss till gengäld spörja, hura mycket H. T. meddelat af det myckna, som anförts till fördel för Sevallalinien. På sin höjd, tro vi, den kongl. propositionen,