NILAL OCA Dans Valkarlar. —— , (Insändt.) Jernvägsbyggnaderna. Då man från ett visst håll, såväl offentligt som enskildt, ofta hört framkastas det påståendet att styfelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader icke skulle kunna hafva uppsigt äfven öfver våra jernvägsanläggningar, torde nedanstående utdrag ur chefens i vägoch vattenbyggnadsstyrelsen öfverste Modigs sakrika och intressanta Anteckninar om allmänna vägoch vattenbyggnaderi verige,, nyligen utgifven från trycket, och hvilk.a synes vederlägga nämnde påståenden, böra komma till. riksdagens och den större allmänhetens kännedom. Sedan öfverste Modig anfört det sätt, hvarpå de allmänna arbetena här i landet (med undantag af statens jernvägsbyggnader) utföras, nemligen att styrelsen granskar de uppgjorda planerna, hvilka derefter af K. M:t gillas för att ligga till grund för arbetenas utförande, att staten lemnar ett visst bidrag i förhållande till anläggningskostnaden, att kontrakt om utförandet i enlighet med gillad plan upprättas emellan styrelsen å kronans vägnar samt de utsedda arbetsdirektionerna, samt slutligen att utförandet kontrolleras af styrelsen, yttrar hr öfversten: Man kan alltså säga att allmänna arbetenas utförande 1) ske hos oss på visst sätt genom entreprenad, dock i den bästa och vackraste form 2); ty e kommuner, der arbetsintressenter som komma att draga nytta af utförda företag, och som till deras verkställighet i viss mån lemna bidrag, framstå i sina förhållanden såsom entreprenörer, och deras åtgöranden kontrolleras af staten, som till företagen lemnar understöd. Beträffande företag af mera grannlaga beskaffenhet och till hvilkas ändamålsenliga utförande erfordras tekniska kunskaper, såsom jernvägs-, kanal-, broeller hamnbyggnader m. m., så hafva vederbörande direktioner alltid funnit med egna fördelar förenligt att antaga och aflöna sakkunnige personer till ledare eller arbetschefer, hvilka med rättelse efter de gillade planerna utförtarbetena i alla detalljer lika säkert och tillförlitligt som kunde skett om staten varit arbetets verkställare. 2) Erfarenheten har under de senast förflutna 29 åren, under hvilken tid det ofvan beskrifna systemet blifvit följdt, gifvit vid handen att en enklare 2) och billigare 2) samt derjemte ändamälsenligare 2) förvaltning för allmänna arbeten inom Sveriges samtlige provinser, (hvartill ganska betydliga summor beviljats) svårligen skall kunna åvägabringas. Öfverste Modig anför slutligen, helt anspråkslöst, att under nämnde tid och på detta sätt följande betydliga arbeten blifvit utförda, nemligen: Statsbidrag. 25 enskilda bolags jernvä16,653,921: 90. lussanläggDINGALN, ooossssesssnnrsn nn 4,689,239: 50. 2 kommunikationsleder.... 567,800: 00. 31 farkeders muddring och rensning 1,428,310: 00. 45 hamnbyggnade 4,043,722: 90. 26 brobyggnader.... 1,315,441: 22. 6 anläggningar för far yg8reparationer..... 685,000: 00. 10 elfrensningsarbeten 103,377: 50. 477 vägarbeten. 5,669,053: 04. 520 aftappningsoch utdik, — ningsarbeten............ 3,639,608: 03. S:ma 1158 enskilda arbetsföretag understödda med tillsammans rdr 38,792,474: 00. När nu vägoch vattenbyggnadsstyrelsen kunnat handhafva dessa mångsidiga och betydliga arbeten i alla ingeniöryrkets grenar, och man känner att styrelsen till gin disposition har just de officerare at vägoch vattenbyggnadskåren som utfört statens och de enskilda jernvägarne, så bjuder väl vanligt sundt förstånd att, då mnordvestra stambanan fullbordats, öfvergifva ett i längden ruinerande stambanebyggande mot, hvilket dag för dag flera anmärkningar göras; och att vid de blifvande jernvägsanläggningarne öfvergå till det sätt som 29 års erfarenhet visat vara det ändamålsenligaster, enklaste och pbilligaste för Sverige, och som i Tyskland, Frankrike, Italien, Ryssland m. fl. fänder numera uteslutande praktiseras nemligen att, på ett eller annat sätt lemna understöd åt privata bolag, hvilka sedan utföra arbetena under uppsigt af den styrelse som har kontroll öfver allmänna vägoch vattenbyggnadsarbetena, och som i alla händelser måste finnas. — Millioner skulle härigenom kunna Haas och endast på detta sätt lärer det blifva möjligt att erhålla jernvägar, lagda i de riktningar behofvet verkligen påkallar, samt att, kunna erhålla dem till billigt pris, och derigenom i den utsträckning som vår Jernoch annan industri, vårt jordbruk och vära näringar kräfva. Om en jordbrukare uppgjort en odlingsplan som han under utförandet finner kunna ändras så, att han får mera vinst af sitt arbete och de penningar som skulle komma att nedläggas, så är kan väl ej så oklok att han fullföljer den mindre goda planen, Det kommer inom kort att visa sig huruvida kamrarnes ledamöter anse att andra reglor i en liknande fråga gälla för staten än den enskilda, Riksdagsman. kass Till Redaktionen af Aftonbladet! roa