Article Image
Rättegångsoch Polissakör. Angifvelse om borrning af fartyg. I dag fortsattes ransakningen angående den anmälda borrningen af engelska barkskeppet King John, hvilket fartyg af fartygets egen timmerman och lejdt folk blifvit repareradt, då befälhafvaren ej ville uppdraga reparationen åt varfsföreståndaren (ej dockmästaren kapten Werner, som vi i ett föregående referat oriktigt uppgåfvo). Resultatet af dagens förhör var, att efter det icke mindre än 13 personer, hvilka dels varit. med om att stötta fårtyget i dockan, dels varit behjelplige med dess reparation, sammanstämmande förklarat, ätt ingen af fartygets besättning ens talat om att fartyget skulle varit borradt samt att ingen af dem kunnat å fartyget märka något borrhål, hvilket de betygade sig ovilkorligen skulle hafva iakttagit, derest sådant förefunnits, och sedan styrkt blifvit, att skeppets styrman samt en af honom såsom vitne hörd yngling A. E. Johansson i såväl muntliga uppgifter angående de ifrågavarande borrhålen, sm ock i af dem hvar för sig gjorda teckningar om borrhålens läge, voro mot hvarandra till den grad stridande, att hålen till och med af den ene uppgåfvos såsom befintliga på babordsunder detden andre bestämdt förklårade dem varit synliga på styrbords sida — så inkallades fartygets befälhafvare, kapten Duthie, hvilken, ehuru gjord uppmärksam derpå att alla de hörda vitnena bestämdt

17 februari 1870, sida 4

Thumbnail