utan företog sig att med egen timmerman och lejdt folk verkställa den vidlyftiga reparationen, som ej: blef afslutad förrän mot slutet af förra månaden. Då erbjöds kapten Duthie att på vanligt sätt afprofva fartyget, men vägrade härtill och ville ej heller underkasta fartyget besigtning. Fartyget utgick ur dockan måndagen den 24 Januari, men läkte så betydligt, att det redan två dagar derefter åter måste intagas i dockan för att tätas. Fartygsbefälhafvaren gjorde nu genom SKePRE klareraren J. Wright anmälan om att fartyget blifvit borradt, och utan att kunna angifva hvem som begått detta nidingsdåd, uppgaf han sig misstänka vid dockan anställde arbetare för att hafva gjort det af illvilja, derföre att Duthie låtit af eget folk verkställa reparationen. Polisförhör hölls i går förmiddag härom i närvaro af engelska konsulatets translator, hr ApGeorge, dockmästaren kapten Werner, hr Wright jemte engelska legationssekreteraren Gossling, engelske konsuln Perry och hamnkaptenen v. Sydow. Inkallade voro befälhafvaren Duthie, styrmannen och timmermannen å fartyget samt två timmermän, hvilka biträdt med reparationen. Ur den långa ransakningen, som upptog hela förmiddagen, göra vi följande korta sammandrag: Angående borrningen voro kaptenen, styrmannen och timmermannen så tillvida ense, att borrning verkligen egt rum, men i uppgiften om borrhålens läge till hvarandra motsades de begge förstnämndes uppgift, att 5 af de 6 hålen voro borrade så vöra hvarandra, att de kunde på en gång täckas af en hand, af timmermannen, som vitnade att de borrade hålen upptogo en cirkel af 2 å 3 plankors bredd. De tre timmermännen jemte en vid dockan anställd bokhållare, hvilken äfven hördes, förklarade sig hafva undersökt fartyget, men ej funnit något enda borrhål, och en af dem vore beredd att taga på sin ed, att någon borrning ej egt rum. Ehurn de trenne timmermännen biträdt med tätandet af fartygets läckor, hade ingen af de nämnde, fartyget tillhörande personerna, ens un omnämnt att fartyget skulle varit borTadt. På fråga meddelade kapten Duthie, att fartyget vore oassureradt och på framstäldt spörsmål, huru han af sitt rederi skulle kunna erhålla betalning för den verkställda reparationen, då han hvarken kunde förete intyg om att reparation erfordrats eller att fartyget efter verkställd reparation blifvit besigtigadt, genmälde kaptenen, att om ej rederiet betalar, får jag väl betala sjelf. — Vi kunna ej trötta läsaren med ett vidlyftigare referat, då det synes alldeles påtagligt att någon borrning icke egt rum, utan att läckorna tillkommit derigenom att fartyget, som efter reparationen ej blifvit afprofvadt eller besigtigadt, satt sig, dervid läckorna af naturlig orsak uppstått. Om torsdag fortsättes fansakningen. — Eldfaran å eng. skeppet King John hari dag varit föremål för fortsatt polisundersökning, men då inga upplysningar om eldens uppkomst kunde vinnas, förklarades målet bero på anmälan.