Article Image
STUCEHOLM den 27 Januari Vi befara att vi icke bringa våra läsare någon angenäm underrättelse, då vi omförmäla att jernvägsstriderna i dag åter tagit sinbörjan vid riksdagen. Af den förpostfäktning, som egtrum i båda kamrarne vid remissen af den igår mottagna k. propositionen, har det visat sig, att det återigen blir den gamla tvisten om norra stambanans sträckning, som i främsta rummet kommer att splittra meningarne inom representationen. Såsom våra läsare redan i går erforo och hafva tillfälle att af den i dagens blad fullständigt meddelade k. propositionen om jernvägsanläggningarne närmare inhemta, har regringen uttalat sig för linien Thureberg— evalla, dervid bland annat fästande uppmärksamheten derpå att denna linie, genom en bibana Sevalla—Westerås—Köping, för hvars utförande ett bolag redan bildat sig, erbjöde fördelen att bereda den norrifrån kommande trafiken utväg åt hafvet både åt öster och vester samt åt Mälarehamn. Mot detta förslag och dessa skäl hafva anhängarne af Upsala—Sala-banan, representerade i Första kammaren af hr Bennich och frih. 4. C. Raab, i den Andra af hrr Asker och J. E. Johansson, anfört dels den öfver 2,600,000 rdrs större anläggningskostnad och den längre bygnadstid, som Sevallabanan skulle erfordra, dels den ökade kostnad som det skulle medföra att trafikera två banor i stället för en. Vidare har man förmenat att förbindelsen vester ut lika väl kan åstadkommas med en bibana Sala—Köping, som med den i den k. propositionen omförmälda bibanan Sevalla—Westerås—Köping. Slutligen har såsom Norrlandsintresset i denna sak framhållits (af hr Bennich) att norrländningarne önska Salabanan derföre, att dess större ekonomiska fördelar skulle gifva staten mod och förmåga att fortsätta jernvägsbyggandet vidare norrut, hvilket de befarade icke skulle blifva fallet om man valde den, enligt deras äsigt, ekonomiskt ofördelaktiga Sevallavägen. Det bör dessutom anmärkas att frih. Raab ville bygga sin Upsala—Salabana smalspårig och utlägga ett nytt spår på banan Stockholm—Upsala för att låta godset på denna bana nå hufvudstaden utan omlastning. Häremot har invändts, i Första kammaren af frih. Bildt, i den Andra af grefve Sparre, dels de välbekanta och i regeringens proposition åberopade skälen att det vore af vigt att på sätt som genom BSevallalinien kunde ske, bereda en 4 å 5 mil kortare förbindelse mellan bergslagerna och hufvudstaden, dels att den förmenta besparingen i anläggningskostnad icke uppstår om det tages i betraktande, att, ifall Sevallalinien ej kommer till stånd, så förfaller på samma gång förslaget om den af regeringen omförmälda bibanan och staten måste sjelf bygga en bana mellan Sala och Köping, såvida den åsyftade förbindelsen vesterut och med Mälaren äfven skall kupna åstadkommas. Frih. Bildt stödde sig för öfrigt på Stockholms stadsfullmäktiges enhälligt uttalade åsigt, grefve Sparre på uttalenden från landsting och hushållningssällskap m, fl. i de län, som i frågan äro intresserade. Men äfven i afseende å östra stambarfän synas meningarna blifva delade, och detta icke blott derom huruvida nu något anslag till denna bana bör beviljas, utan äfven i afseende på riktningen. Hr Hierta ansåg nemligen landets financiella ställning sådan, att man icke nu borde bevilja några medel till nämnde bana och en motion väcktes sedermera af hr Grill om en alldeles ny riktning för östra stambanan, nemligen från Halsberg, öfver Motsla och Mjölby till Nässjö. Hr Granlund talade deremot för den i kongl. propositionen förordade östra stambanan, Af mera praktisk vigt än dessa förpostfäktningar om sträckningarne, var utan tvifvel den framställning hr Wern gjorde i för-. sta kammaren om en sådan tillökning i anslaget för innevarande år till Nordvestra banan, att densamma må kunna redan i år öp; nas för trafiken. Hr Wern visade genom de: taljerade kalkyler och upplysningar i afseende å den punkt hvarpå arbetena å denna bana nu befunne sig, att blott genom en tillökning af 900,000 rdr utöfver det belopp, som regeringen föreslagit riksdagen att detta år anvisa för banan, skulle detta ändamål kunna uppnås, under det i annat fall banans öppnande för trafiken torde fördröjas i nio månader eller kanske närmare ett år. Han fästade uppmärksamheten derpå, att den ökade kostnad för staten, som härigenom uppstode — ett halft års ränta på 900,000 rdr — nästan till fallo uppvägdes genom besparing af de 20,000 rdr, som nu utbetalas för den norska materiel, med hvilken linien nn

27 januari 1870, sida 2

Thumbnail