Berigtiganden. I Posttidniogen läses följande meddelande: åtskilliga uppsatser, af hvilka en finnes ryckt särskildt under rubriken Svenska oostförvaltningens häfd, politik och lag, men undra blifvit införda i tidningar och i tidskriften Framtiden, hafva under de sednaste månaderna blifvit behandlade några fråsor rörande postinrättningen, hufvudsakligen och nära nog uteslutande de med fre:umande makter träffade aftal om vilkoren för utvexlingen af internationella postförsändelser. För beskaffenheten af dessa aftal har redan nr 15 af denna tidning blifvit meddelad on redogörelse, som torde anses göra hvarje vidare bemötande af de i sådant afseende framställda anmärkningar öfverflödigt. Men då i de ifrågavarande uppsatserna, underteckade än P, än J. Carl Hellberg, f. d. postdirektör, än H—g, äfven i öfrigt förekomma flera uppgifter, hvilka sakna all grund och som, om de lemnades utan all anmärkning, kunde hos allmänheten verka till en origtig uppfattning af hithörande förhållanden, har man ansett sig böra omförmäla åtminstone en del af de helt och hållet sanningslösa uppgifter, som i nämnda uppsatser förekomma. 1. Under förmälan, hurusomsvenska postverket, hvilket förut för Stralsunds-farten tillhandahållit ett ångfartyg mer än Preussen, derför, enligt 1864 års fördrag, årligen uppburit 4000 thaler, anmärkes, sidan 79 i den förstnämnda broschyren, att, sedan numera det enda ån fartyg, som å linien . användes, tillhandahålles af Nordtyska förbundet, betalar Sverige derför årligen 8000 thaler. Likväl BPplyger 2:a art. i 1869 års postfördrag uttryckligen derom, att för fartygets upplåtande och underhåll, hvaruti äfven inbegripas utgifterna för utrustning, dockning och reparationer, betalar svenska postverket, qvartalsvis, till Nordtyska postverket en årlig afgift af 2000 thaler. 2, Sid. 38 i samma broschyr anmärkes att, under krigstiden 1864 Danmark, (märk väl, icke Sverige) förhyrt svenskt faryg till postföring mellan Kjöbenhavn och Liibecks; hvaremot sid. 51 uppgifves, att Sverige ensamt bestått sjö-transporten å den ifrågavarande linien. Den öfverenskommelse, som härom i Mars månad 1864 träffades i Kjöbenbavn, innehåller emellertid uttryckligt, att de ifrågavarande fartygen, hvilka användes till fortskaffande af såväl Sveriges som Danmarks post till och från kontinenten, förhyrdes för de begge postverkens räkning, och att kostnaden . derför bestrides till lika del af begge postverken. 3. Enligt uppgifterna å sid. 82 skulle den post: linie, för hvilken Sverige erlägger transito-afgift till Danmark, utgöras af endast den lilla ön See land. Verkliga förhållandet är emellertid, att fö! den ifrågavarande transit-afgiften befordras svenska posten icke endast öfver Seeland utan äfven sjövägen mellan Korsör och Kiel likasom, då den vägen är stängd, å hela linien Kjöbenhavn—Korsör—Nyborg—Fredericia—Vamdrup. 4. Under omförmälande, att den n. v. general postdirektören, som år 1860 i nåder utnämnde; till sekreterare hos general-poststyrelsen, kort tic derefter uppehållit sig i Kjöbenhavn för attstu dera dervarande gpostinrättain jar, anmärkes, sid 29 i samma broschyr, att sen dun spe