VEM BV KULLE BIE VORE BINTAVE BR Rv skulle godkännas af våra ingeniörer. Jag tår längre fram tillfälle att tala om några broar, hvilkas passerande verkligen är förenadt med fara. På det man må kunna inse till hvilken grad denna del af vägen ännu är ofullbordad inskränker jag mig till att säga, att, enligt det besigtningsinstrument, som besigtningskommissionen under general Warrens ordförandeskap framlagt (den 14 sistl. Maj) skulle Centralbolaget ännu ha att depensera öfver 2 millioner francs för att sätta dessa broarbeten i godt skick, liksom äfven några chausscer, som gå genom Humboldt-dalen. I nejden kring Truckee, men på afstånd, finvas kringströdda flera stora sjöar, såsom Tahse-, Walkeroch Casson-sjöarne på södra sidan om vägen, och Pyramide-, Mudoch Howey-sjöarne på den motsatta. När man lemnar Truckee, på en höjd af 5,866 fot, kännes lutningen föga. Man passerar stationerna Boca, State-Line, Verdi, Reno och Clank och på aftonen mot kl. 7 kommer man till Wadsworth, blott 189 miles från Sacramento eller i medeltal en färd af något mer än 15 miles i timman. I Wadsworth intages någonting, som skall föreställa souper och man fortsätter vidare. Natten värmar sig. Hvar och en arrangerar sig bäst han kan för att tillbringa natten; men det är minsann ej lätt att på de smala och korta bänkarne få någon beqväm plats. I första klassens trainer, på de väl underhållna vägarne, finnas vagnar med sängar och med restauranter, palace cars, såsom man kallar dem, hvilka hvad komfort angår stå oändligt öfver allt hvad man i den vägen har i Europa; men på första direkta train på en linie, som knappt är färdig, har man ej rätt att ha för stora anspråk och man får finna sig i sitt öde. General Warren, om hvilken jag talat, har icke försummat denna vigtiga nödvändighet för de resandes välbefinnande; han anmärkte i sin rapport, att på Central-vägen fattas 48 transportvagnar och att kostnaden för denna materiel, sammanlagd med den tör reparationer, som böra göras å vagnar och lokomotiver, uppgår till mer än 4 millioner francs. När en sådan summa anses erforderlig för att uppfylla passagerarnes lagliga anspråk, så inser man lätt att de, ända tilldess denna kostnad blifvit bestridd, ha de bästa skäl att icke vara nöjda med det temlic korta sätt, hvarpå de se sig behandade, Landet vi passera ligger doldt i nattens mörker, men det har intet af intresse att bjuda på, säga bantjenstemännen. Jag går från den ena vagnen till den andra, jag anmärkte när jag gått min väg fram, de besynnerliga ställningar, i hvilka några resande sökt hvila, jag satte mig på en platform och jag inledde samtal med några bergsprängare från White Pine, hvilka satt sig der för att inandas den friska aftonluften; men trött dels af att så der vandra fram och åter och dels af resan gick jag tillbaka till min plats och insomnade. Konduktörerna skreko namnen på stationerna Desert, Humboldt, Winuemaca, Stone House och många andra; ingen af dem företedde något af intresse, såsom jag fått veta efteråt... Tåget rullar tvärs igenom en öken och jag förlorar ingenting på avt icke få se den i dess helhet, ty när det blir dager i morgon få vi se tillräckligt af fortsättningen på dessa öde, enformiga trakter. När solen gick upp voro vi i Argenta, derefter fara vi törbi Shoshone, Be-owa-we, andra Humboldtbron och vid niotiden kommo vi till Carlin, der frukost väntade oss, såsom tågkonduktören upplyste. Man störtade sig ur vagDarna, nägra af de förnämligare passagerarne försökte erhålla litet vatten för att kunna få bort de lager af vägdamm och koldamm, hvarmed de under tjugofyra timmars resa blifvit betäckta, men största delen af touristerne styrde direkt sina steg till matsalen En amerikansk gäst, jag menar en gäst på en jernvägs-restauration, är just icke någon angenäm menniska att ha att göra med. När man såg denna bop folk sluten kring bordet på Carlin, att se dessa ögon begärligt flygande från rätt till rätt för att söka få sig det bästa, att höra dessa starka käkar mala sönder maten under ett starkt knaprande, som, i förening med klingandet af glas och porslin, ensamt afbröt tystnaden, hade man svårt att tro sig vara bland civiliserade menniskor. I allmänhet, naturligtvis finnas många undantag, men i allmänhet förstår amerikaren ej att äta: vid bordet visar han vanor, som måste förtörna i högsta grad hans evige rival och obeveklige kritiker, den engelska gentlemannen, hvars hållning är så värdig och så regelrätt. et vore emellertid orätt döma amerikanarne efter de individer, vi mötte på Pacificjernbanan.Dessa menniskor hörde naturligt vis icke till den eleganta verlden, men vid den tid hvarom jag talar var serveringen å stationerna så illa ordnad, att det var myc ket klokt att fort begagna sig af de få tillfällena att äta och dricka. På vissa delar Af vägen, der det utan tvifvel var god tillBång på matvaror, fingo vi ända till sex gåner på dagen underrättelse att vi kunde sätta oss till bords på den eller den stationsrestaurationen, men understundom hände det att på en hel dagsresa vi ej kunde få annat att stilla vår. hunger med några ägg af en högst tvifvelsam ålder, härsken skinka och cichoria förtunnad i varmt vatten. Elaka skämtare påstå, att administrationen, när den nandlar-så, utgick från den principen, att en person, hvilken man beviljat sex mål mat på 4 timmar, gerna kunde svälta den färd ande dagen; men våra magar tyckte illa om stt sådant resonnement, och det var nu vi uppskattade till dessrätta värde den förutseende omsorg, som vännen V. 5. visat genom att kaffa oss whiskey och biscuits, En omstänlighet förminskade dock något våra gästers ystnad efter dessa. saker, och det var den ;visshet, hvari man alltid befann sig med seende på hur länge tåget stadnade; man illkännagaf nemligen tjugu minuters uppenåll, men det blef ej mer än hälften; undertundom fingo vi icke stiga ur och man höll rakt om oss en halftimme i vagnarne under örevändning att tåget skulle atgå alldeles på igonblicket. Under denna första resa fanns ngen ordning alls, allt gick och skulle till-.en iss grad också gå efter ansvariga agenters ilja och behag. I Förenta Staterna signaleras icke före tå-!4 ens aa ng, liksom hos oss, med klockriog-m VN TR Er 2 ER gr Jr