böckerna i bibliska historien äro, ja huru rentaf skadliga för det ändamål, som med lenna läsning, liksom annan undervisning, bör antagas vara afsedt, nemligen icke att förslöa hågen för läsning och upplysning, icke att förmörka den smula förstånd, som är nåturens skänk, icke att förvilla rättsbegreppen, icke att fördunkla den sedliga känslan, utan motsatsen af allt detta. Men: det vore särdeles önskligt, att komiten ej stannade vid en detaljkritik, huru mästerligt utförd vi än vänta att den skall blifva. Komiten skulle föra den sanna bildningen en god tjenst, om en i stället för att blott med sin lärdoms och sin dialektiks vapen nedgöra alla hittills befintliga bibliskor, hvarvid den falska meningen kan komma att qvarstå orubbad hos dem, som hylla komitens auktoritet, att goda läroböcker i bibliska historien är ett realisabelt önskningsmål — om komiten, säga vi, derjemte toge sig före att lika tydligt påvisa den vigtiga sanningen, att den s. k. bibliska historien i sjelfva verket icke är någonting annat, än en enda stor onaturlighet, ett på artificiel väg tillverkadt läroämne, en förvrängning af allt hvad förnuftigtvis förstås med historia. Ty, låtom oss ett ögonblick skärskåda detta undervisningsämne, som med hvad dit hörer är på god väg att i folkskolorna och särskildt i seminarierna uppstiga till betydelsen af en ny klassicitet, motsvarande det forna latinsk-grekiska tyranniet i trivialskolor och gymnasier. Det faller ingen in att neka, att det judiska folket intager ett högst betydande och märkvärdigt rum i den menskliga utvecklingen, hvilkens historia, i sina hufvuddrag, visserligen i all elementär nndervisning och bildning bör utgöra en hufvudsak, således äfven bör blifva det i folkskolan och kan blifva det, så snart man en gång der ordnar reliz gionsundervisningen på ett förnuftigt sätt, så att den både bättre motsvarar sitt eget ändamål och tillika medgifver något utryrime åt andra läroämnen. Men af det i den menskliga odlingen så djupt ingripande folkets verkliga historia meddelas ingenting i den bibliska historien eller heliga historien,, såsom den med läseriets missbruk af ord också plägar kallas. Lösryckta, betydelselösa och osmakliga bitar ur sagohistorien träda nemligen i stället för en sammanhängande öfversigt af folkets öden, af dess lagar och samhällsinrättningar, af dess fortgång till en högre och renare religionsoch sedelära, som slutligen omätligt skiljer sig från den form af mosaismen, hvilken i bibliska historiens berättelser träder i dagen. Framställningen häraf skulle helt visst verka både upplyttande och förståndsutvecklande, och den har sin rätta plats i den allmänna bistorien, i sammanhang med berättelsen om ändra folk och tider. Men af allt detta, af det väsentliga i judafolkets historia, finns ej minsta spår i den karrikatyr, som kallas biblisk historia. Det skulle vara intressant att höra dem, som lagstifta för våra skolor, upplysa något om, hur de tänkt sig att barnens föreställningar om Gud, om rätt, sedlighet, dygd 0. 8. v. skola utvecklas genom sådana berättelser, som t. ex. den, att Gud beordrar en mordengel att massakrera allt förstfödt i Egypti land, att han sluter kontrakt med djefvulen för att pina den gudsmannen Job, att den fromme Jacob åtnjuter Guds välsignelse för ett skamligt bedrägeri, med mera sådant i oändlighet. Vi sökte i sin tid, med anledning af den nya seminariistadgan, att fästa riksdagens uppmärksamhet å det förfärliga ofog, som skolan med sin : bibliska historia bedritver mot det uppväxande slägtet, under sken af att uppfostra detsamma till religiösa och sedliga menniskor; i samma ämne ha vi sedermera vädjat till kyrkomötet. Annu är väl det gamla missbrukets vis inertic obrutet, men med tillfredsställelse ha vi märkt, att dock bland upplysningens vänner mer och mer opinionen stadgar sig om arten af en undervisning som, om någon, förtjenar det namn, hvarmed Victor de Laprade stämplat dess motstycke i de franska seminarierna, nemligen en xmenniskomördande undervisningp, ty hon är lika egnad att förmörka förståndets ljus och att släcka hjertats ädla instinkter. KERRUCRENASSETNSRNSaE