Article Image
Den fullständiga statistiken öfver jernvägstrafiken under 1868 har i dessa dagar blifvit i tryck tillgänglig, ÅA statsbanorna öppnades under nämnde år ingen ny bandel för trafik, utan utgjorde de trafikerade statsbanornas längd likasom det nästförflutna året 100,7 mil. Vid årets slut voro af enskilda, till stambanorna stötande jernvägar för trafik öppnade 42,55 mil. Hela längden af de stambanor och enskilda jernvägar, hvilka såsom ett sammanhängande nät trafikerades, utgjorde vid 1868 års slut 139,45 mil Tilläggas Arvika-banan och de enskilda banor, som ej stå i samband med statsbanenätet, — så befinnes att landet vid 1868 års slut hade för trafik upplåtna 159,02 mil jernvägar, oberäknadt Norrköpings—Fiskebybanan, för hvilken inga uppgifter finnas meddelade. Vi tilläto oss vid något föregående års jernvägsstatistik anmärka, att den meddehade uppgiften öfver byggnadskostnaden å statsbanorna icke vore med verkliga förhållandet öfverensstämmande, så länge den endast upptog kostnaden för den första anläggningen, men uteslöt de ansenliga belopp, hvarmed byggnadskostnaden sedermera blifvit ökad genom användning af trafikmedel till nya byggnader och anläggningar vid banorna. Det för sådant ändamål intill 1868 ärs slut använda beloppet trafikmedel uppge till icke mindre än 6,185,659,15 rdr. en totala byggnadskostnaden stiger genom detta tillägg till rdr 87,661,659,15, hvilket pr banmil utgör rdr 870,522,93. Året 1868 var för trafiken å statsbanorna ett ogynnsamt år. Trafikstyrelsen säger isin berättelse, att den under de senare åren rådande stillheten i affärsverksamhet ännu under 1868 visat sitt vanliga inflytande på jernvägsrörelsen. Detta förhållande har, fullföljer styrelsen, varit så mycket ogynnsammare, som det inträffat under en tidpunkt då en betydande sträcka nya banor tillkommit, ty dessa banor tillegna sig i allmänhet långsammare än de äldre linierna den rörelse, trafikområdet betingar, och bero sålunda i sin början mer än en äldre bana, af lifligheten i affärer; och då på samma gång rälutbytet å de äldre bandelarne börjat tilltaga i en starkare proportion, måste det slutliga resultatet utfalla mindre fördelaktigt än under föregående år. Sålunda bafva inkomsterna i sin Helhet nedgått med omkring 500 rdr pr banmil räknadt, hvarförutan styrelsen såsom bidragande orsaker till ett ogynnsamt resultat anför, att en mängd afgiftsfria transar egt rum (till belopp, som skulle inringat 21,500 rdr); att nedsättning i postbefordringsafgiften vållat en minskning i inkomst af 54,727 rdr 91 öre; attinkomsterna å linien Arvika—Norska gränsen understigit utgifterna med rdr 33;334,30. Vidare om

10 januari 1870, sida 3

Thumbnail