som det ock anlöpes af en stor mängd andra, svenskå och norska, på resor inom och utom Europa. Icke dess mindre ha våra Konsulatangelägenheter hittills, äfven i de största hamnarne; legat i engelska skeppsmäklares händer, hvilka vanligen göra befattningen till föremål för en formlig spekulation, hvarför det ock ej sällan kommit så längt, att fars tygsbefälhafvare söka att undandraga sig all beröring med den offentliga myndighet, som just är förordnad att främja och skydda deras angelägenheter. Ett sådant tillstånd kan ej för framtiden fortfara. Den föreställningen, att man äfven vid nuvarande tillfälle skulle alldeles försumma att dra; nytta af så många års dyrköpt erfarenhet, innebär en sådan anklagelse mot regeringen, att mån ej på ett, om än temligen spridt, rykte bör franda ett sådant antagande. Om än våra tillgångar ej tillåta en allmän organisation af konsulatväsendet efter de stora staternas föredöme, så måste dock här ett undantag göras. Förmå vi ej att åtminstone på denna verldsmarknad underhålla ett någorlunda tillräckligt antal aflönade, af enskilda handelsaffärer oberoende konsuler, så veta vi näppeligen hvartillhela konsulatbudgeten skall tjena. Upprättandet af några icke aflönade konsulsposter i England blefve intet annat än en förlängning af det hittillsvarande tillståndet; ty om den blifvande tjenstemannen benämnes konsul eller vicekonsul, det är för hans ställning till de svenska handelsintressena likgiltigt, en förändring till namn, ej i sak, icke medförande den ringaste förbättring, så länge han ej är oberoende af alla privata händelsintressen. Man skulle till och med kunna våga det påståendet, att London, såsom konsulsstation, vid närmare påseende torde befinnas icke ens utöra den för oss vigtigaste plats i England. isserligen går dit ett större antal fartyg, än till någon annan hamn, men det är förnämligast på dessa andra handelsplatser våra handelsintressen mest fordra skydd och särskildt en skärpt kontroll öfver vicekonsulerna. I sjelfva London äro våra landsmän jemförelsevis mindre i behof af Kkonsulns biträde; ty med de otaliga ressurserna i denna stad och de omfattande förbindelser, våra köpmän här underhålla med enskilde korrespondenter och affärsvänner, skall här mindre saknas råd och vägledning, hvarjemte missbruk af embetsmyndighet der ej så lätt kan befaras. Deremot är det hufvudsakligen i öfriga hamnar våra intressen skulle fortfarande blifva blottstälda, om regeritsgen ej bereder-sig tillfälle att kraftigt ingripa och öfvervaka; Hur konsulaten skötas. För öfrigt äro bland dessa hamnar flere blott i jemtörelse med London att anse såsom mindre, men utan denna jemförelse af så stor vigt och betydelse, att de årligen besökas af vida flere fartyg, än någon af de största hamnar annorstädes, der vi hålla aflönade konsuler. Då det är affärsverlden som hufvudsakligen får vidkän: nas utgifterna för de blifvande konsulsposterna, fordrar billigheten att väsentlig vigt fästes vid dess röst i denna fråga. Ochisådant fall törde det kunna antagas för otvifvelaktigt, att man både i Sverge och Norge skall yrka, att i England, utom hufvudstationen London, anställas. två och i Skotland, som är en för oss i många afseenden särdeles vigtig markvad, åtminstone en aflönad konsul, Hvad Irland vidkommer, äro me-pingarna mera delade, hvarför vi ej nu skola yttra oss derom: Till nödig upplysning vid bestämmande ai de blifvande konsulernas aflöning erbjuda de af generalkonsulatet i London årligen utfärdade skeppslistor en någorlunda tillfredsställande utgångspunkt för beräkning af de medel, hvaröftver man har att förfoga, hvarjemte de af andra stater åt deras konsulat tjenstemän beviljade förmåner härutinnar kunna tjena till ledning. Det kan antaga: att, äfven efter konsulatafgifternas nedsättnivg till hälften, dessa medel skola i det väsentligaste bli tillräckliga för de utgifter, som de nya tjensterna fordra, så nrycket mer som de Förenade Rikenas handel och sjöfart på Envgland befioner sig i stark tillväxt.