Article Image
STOCKHÖLH den IS Nov. De festligheter, hvarmed Suezkanalen kommer att invigas, togo i går sin början. Enligt de senaste underrättelserna från Alexandria skulle franska kejsarinnan i förgår, ombord på sin ångyacht LAigle, deritrån bege sig till Port Said; kanalens vid Medelhafvet belägna norra ändpudökt; hvarifrån den stora festflottiljen skulle utgå. Hon skulle der sammanträffa med-ett Isande sällskap af furstliga, vetenskapliga och litterära notabiliteter, deribland kejsaren af Österrike, kronprinsen af Preussen, egyptologerna Lepsius och Mariette, arkeologen Quatrefages jemte en, mängd ,.andra utmärktheter på vetenskapens och. litteraturens område. Den egentlige värden på stället, sultanen sjelf, är dock ej tillstädes. Hans resa; ännu i sista ögonblicket bebådad som viss och säker, blef till sluts instäld af undseende för khediven af Egypten, Ismail pascha, hvilken väl också har de rättmätipaste anspråken att vid detta tillfälle få göra es honneurs. Först och sist fästas dock blickarna vid dessa fester på den man, som oj blott hade förmåga att uppfatta företagets stora betydelse, utan äfven mod att, trots svårigheter och hinder af alla slag, sätta det i verket och med en så sällsynt kratt och .ihärdighet pådrifva det, att det stora sekulårverket nu efter tio års arbete är färdigt att öppnas för verldstrafiken, — Ferdinand de-Lesseps. Det är säkerligen ingen öfverdrift eller blott ef tom fras att säga, att Suezkanalen betecknar en ny vändpunkt i verldshandelns och dermed äfven i verldskulturens. gång. Och dock är det här; liksom så ofta i den menskliga utvecklingens historia, ej så mycket fråga om, att taga ett alldeles nytt steg, som att återgå till ett gammalt; men genom tillkomsten af en mängd nya faktorer betydligt förändradt förhållande. Medelhafvet var under en lång följd af sekler, från den klassiska forntiden ända till gränsen af den nya, verldshandelns medelpunkt. Här uppstodo å alla kuster rika och blomstrande städer, ifrån Tyrus och Alexandria till Genua och Venedig. Och källan till denna rikedom var ständigt en och densamma: handeln med Indien. I sekler strömmade denha outtömliga källa och utbredde fruktbarhet och rastlös idoghet öfverallt kring stränderna af Medelhafvet. Då inträffade de stora upptäckterna, som beteckna öfvergången från medeltiden till den nya. Man fann en sjöväg till Indien, som betydligt minskade transportkost.naderna och Iedde in handeln på en alldeles ny bana, liksom man redan förut funnit en ny verldsdel, som riktade företagsamheten åt ett alldeles nytt håll. Medelhafvet låg nu alldeles ur vägen, och nya centra för verldshandeln -bildade sig det ena. efter det andra vid oceanens stränder. Atlanten blef ett nytt Medelhaf, Portugal och Hoiland blefvo efter hvarandra herrskare på hafven, tills nutidens båda största handelsstater, England och Amerika, uppblomstrade på hvar sin sida om oceanen. Suezkanalen skall säkert ej bryta dessa båda stora sjövälden; dertill äro de för fast grundade och fältet för deras verksamhet för vidsträckt. Den stora oceanhandeln skall otvifvelaktigt ännu länge gå -genom deras händer. Men en del-af sin vinst skola de dock hädanefter nödgas lemna ifrån sig åt rivaler, som. af läget äro: mera gynnade Handeln på Indien återbördas af Me elhafsstaterna. Liksom denna handel vid 15:e seklets slut gick ifrån dem i följd af den billigare transportkostnaden på vägen kring Goda Hoppsudden, skall hon i medlet af det 29:e konitma till dem tillbuka i följd af den

18 november 1869, sida 2

Thumbnail