ALLY Dal MITA At0BSUB UFPCN Jernvägen till Stilla hafvet. (Forts. fr. gårdagsbl.) Medan man i San Francisco firade follbordandet af den californiska jernvägen och tidningarne höjde till skyarna de personer, som väckt förslaget om och utfört den, pågingo arbetena med en ifver utan motstycke itrakterna af Promotory Point, den punkt, som var bestämd till förening af den stora liniens begge sektioner. De under de senaste månaderna erhållna resultater hade i ansträngd byggnadsverksamhet icke allenast öfverträffat det som dittills gjorts, utan -äfven hvad de minst anspråksfulla ingeniörer ansett vara möjligt i detta hänseende. i Mars månad hade arbetarne vid centralbanan på en enda dag nedlagt 10 kilometres räler. Också hade de benämnt stället, der arbetet på aftomen afstannat, Challenge-Point, hvarigenom de ville utmana Union-bolagets arbetare att gå på lika styft. Dessa hade hade icke dröjt med att besvara utmaningen genom ett ännu mera öfverraskande arbete: på en dag lade de ned 1153 kilomötres räler. Californierne, som å sin sidan icke heller ville tillåta att någon låg öfver, när det var fråga om att täfla i hastighet vid den stora liniens byggande, samlade alla de krafter som. kunde användas på en enda punkt och på 11 timmars tid nedlade de och fastspikade, till den för tillsyn öfver arbetet tillsatta kommissionens fulia belåtenhet, tio tusen, d, V.S. nära 17 kilombtres, räler. Detta arbete, hvartill ej finnes motstycke, utfördes den 20 April 1869 under ledning af generalinspektö-ren Charles Crocker. Ett ögonvittne, en korrespondent till tidningen Alta California, omtalar att de första 240 foten räler blefvo utlagda på 80 sekunder, de derpå följande 240 foten på 75. Man går icke fortare när man promenerar utan att anstränga sig. Se här några andra pålitliga fakta från detta utomordentliga arbete: ett tåg innehållande 2 miles räler, d. v. s. omkring 250 tons jern, aflastades af en afdelning kineser å 9 minuter 37 sekunder. De första 6 miles räler blefvo lagda på 6 timmar 42 rmingter och under denna tid, då hvarje arbetare an-strängde sig så mycket han förmådde, tog ingen enda af dem — de utgjorde 1500 — ett ögonblicks hvila. Det som gifver en änna mer tydlig föreställning om den entusiasm, som spridt sig bland denna här af arbetare, är det faktum, att alla rälerna, bildande tillsammans en lävgd af 17 kilomåtres ochvägande omkring 1000 tons — således en försvarlig skeppslast — lades af åtta man endast, utvalda, såsom de mest erfarne och uthållige härdade för ansträngningar, i en kår om 10,000 arbetare. Allt arbete verkställdes den dagen med fart. En vagn lastad med jern. föres ut på linien medförande de räler som behöfvas för vägens fortsättning. Den drages af två hästar, förspända framför hvarandra och framdrifna i galopp. En tom vagn, sem aflemnat sin last at räler, kommer och möter den. Detta ser farligt ut, ty två vagnar, som gå emot hvarann kunna ej komma förbi hvarann på samma -spär. Emellertid fortsätter den fastade vagnen sin väg, utan att sakta farten; den tomma vagnen har stannat och af menaniskoarmar har den blifvit lyftad och lämpad på sida om linten. Den lastade vagnen passerar klar i det konduktörerne vexla hurrarop med sina arvetskamrater, Vid yttersta gränsen af linien komma två karlar och sätta träkilar för vagnen, som genast stannar. Fyra andra arbetare, uppstälda på begge sidor af vägen, draga, med tillbjelp af hakar, ett par räler ur vagnen, nedlägga ock assa dem till tvärbjelkarne, på förhand nedäfda af de kinesiska kulis, hyilka med rätta anses för utmärkta vallgräfvare; derefter skjutes vagnen fram igen längs dubbla spår som blifvit utlagdt och samma operation börjas ånyo. Räl-läggarne åtföljas af en hop arbetare, som med den största nogrannbet bulta rälen stadigt fast, Det är mekanici som göra detta arbete, hvilket erfordrar mycken erfarenhet och ett visst omdöme. En hop kineser följer efter dessa för att komplettera det arbete de börjat. Slutlien kommer eftertruppen, också bestående af kineser, hvilka arbeta under tillsyn af irländare och tyskar; försedda med hackor och spadar öfvertäcka de tvärbjelkarnes ändar med jord, som hårdt tillstampas, för att gifva dem mera fasthet. Under tiden infinna sig ingeniörerne samt inspektörerne och underinspektörerne för arbetena på alla punkter. Man ser dem till häst oupphörligt ila utefter hela linien, rättande, uppmuntrande och öfvertygande sig om att allt blir fort och väl gjordt. I fronten af linien, i ett öppet åkdon, befinna sig mr Charles Crocker, öfverinspektör, och mr Stonbridge, hans förste adintant, begge uppmärksamt. med kikare ji band öfverva