alldeles növändigt för allmän kännedom af landet och den uppfyller i detta afseende äfven ganska stora anspråk för längre tider, samt redogör för mindre föränderliga förhållanden än en ekonomisk karta, hvilkens uppifter blifva för gamla redan innan kartan unnit tryckas. Ett aktgifvande på allmänetens smak och önskningar är dock för den topografiska kartans upprättare nödvändigt, och offentlig granskning får icke anses obehörig endast derföre, att den ej blott företer utströdda rosor. I topografiska kårens förhållande till allmänheten och till penning-anslag inverkar tyvärr det menliga förhållandet, att flera af dessa vigtigare och bättre arbeten äro af den beskaffenhet, att de ej kunna eller böra offentliggöras och att de således blifva synliga endast genom de anslag, som de erfordra. För landets försvarsväsende erfordras nemligen särskilda handritade kartor istörre skala öfver militäriskt vigtiga punkter såsom pass, sund, läger-platser och i allmänhet sådana punkter, der en framryckande fiende kan uppehållas eller der strider kunna komma i fråga att utföras. Dylika kartor ha sedan sist förflutna Riksdag upprättats under major von Vegesacks ledning af officerare vid armen. Vi kunna ur militärisk synpunkt lika litet bedöma dessa kartor som deras tillhörande beskrifningar, men de vitna om Pre omsorg och prydlighet samt stor flit, i hvilket afseende de ej stå efter topografiska kårens öfriga arbeten. Vår ur uteslutande principiel synpunkt uttalade önskan om afvägningar utefter vattendelare, önska vi ej se uppfattad såsom något klander, enär dess uppfyllande fördyrar kartverkets utgifvande. Vigti are ärutan tvifvel den ekonomiska synpunkten, hvilken redan i andra afseenden inverkat på topografiska kårens utmärkta arbeten.