Sammanbindningsbanan genom Stockholm. För fem år sedan, eller på hösten 1864 börjades detta omfattande företag, hvilket nu är så nära färdigt, att hela banan kommer att för trafiken öppnas i instundande December månad. 4 Fullt färdig är hela sträckningen från anknytningspunkten vid Tantogatan till norra mynningen af tunneln vid Peter Myndes backe och det första passageraretåget passerade i fredags denna del af banan. Detta var sålunda ett slags invigning, hvilken gjordes af den kinesiska ambassaden; som härtill blifvit inbjuden af några af våra statsråd.. Hela tunneln var upplyst af gas och tåget gick genom den i sakta fart. Af kinesernas lifliga gester, i förening med en mängd obegripliga ord, vill man sluta till att de med beundran och nöje företogo färden genom den 1438 fot långa tunneln, dervid passerande under icke mindre än nio gator, alla tätt bebygda med stenhus. En ritning öfver tunnein i genomskärning gifver ett tydligt begrepp om detta jättearbete, då man ser dessa massor af stora byggnader, hvilka befinna sig ofvanom tunneln, utan att i husen förmärkes en skakning, och de flesta af deras invånare ha ej en aning om att jernvägen går under de råm de bebo. På tunnelns östra sida löper en trottoir af fem fots bredd, hvilken kommer att blifva skild från banan medelst ett jernstaket. Under denna trottoir sträcker sig ett större dike, atsedt att afleda vattnet från de sanka trakterna kring den numera fylda Fatbursjön:till Saltsjön, och för hvilket ändamål trummor blifvit anbringade i de banan söder om tunneln omgifvande, murarne. Drätselkammarens tredje afdelning har ock nyligen ingått till . jernvägsstyrelsen med förfråg.n om nämnde del af Södermalm skulle få begagna dessa genom jernvägsarbetet öppnade medel för vattens afledning, hvarigenom i sanitärt hänseende ofantliga fördelar skulle vinnas, och det är antagligt att detta så mycket mindre möter något hinder från jernvägsstyrelsens sida, som dessa, utom byggnaden stående, arbeten blifvit verkstälda just med fästadt afseende på de fördelar i sanitärt hänseende, som derigenom skulle ernås. Omgifnoingarne kriag gamla jernvågen ha undergått stora förändringar. I stället för den branta och trånga fordna Brunnsbacken har öppnats en präktig makadamiserad körbana af 57 fots bredd med trottoirer af huggen sten som mot Stadsgården utmynnar i en öppen och rymlig plats och åt Staden fortsättes öfver en 48 fots ,bred jernbro på kolonner, der den fordna Östra Slussgatan var belägen. Vestra Slussgatan är nu under ombyggnad och kommer att hvila på tvenne stenhvalt. Genom det vestra af dessa komma sammanbindningsbanans båda hufvudspår att sträckas och genom det östra ledes ett särskildt spår, hvilket utgår från landfästet vid Söderström och vidare genom jernvågen utefter hela den betydligt utfylda Stadsgårdshamnen på en Jängd af 1400 fot. . Vestra Slussgatan kommer att åter öppnas för trafiken inom utgången af denna månad. Det hvalf, hvarigenom -sidospåret ledes, är bygdt efter en särskild konstruktion, till följd af att detsamma för spårets skull beskrifver en krökning. Hvalfvet är alltigenom skeft lagdt, ett arbete som går mycket långsamt och tager ingeniörernas teoretiska kunskaper i stort anspråk. När arbetet i jernvågen hunnit afslutas, erhålles mellan Mälaren och Saltsjön en fri och mycket rymlig plats för godsstation, magasiner m. m. och ännu mera vunnes i utrymme och prydlighet om den gamla vanprydande byggnaden i jernvägen, hvilken uthyres till kontor och magasiner, blefve rifven. Platsen skulle härigenom få ett änn mera förökadt värde. ; Den 800 fot långa bron öfver Söder-ström är nu fullt färdig, så när som på något pålningsarbete och uppförande af en stödjemur bakom södra landfästet samt svängbron för sjöfarten, hvilken är under uppsättning. Railsj. komma att utläggas i denna månad. Det är likväl endast fyra månader sedan den första stenpelaren till denna bro bief synlig ofvan vattnet, hvadan man med skäl fär erkänna att det vidlyftiga arbetet går raskt undan. Svängbron lemnar tvenne farleder om 50 fots bredd hvardera, och kunna dessa savitidigt begagnas för inoch utgående fartyg. Mar har hyst fruktan för att. brön öfver Söderström skulle blifva hinderlig för sjötrafiken, äfvensom att det ständigt stigande antal ångbåtar, soni hafva sin plats vid Mälaretorget, skulle erhålla för ripga utrymme vid inoch utgående; men i afseende på det förra uppstår intet egentligt hinder oci: detta just till ANVESTSEEDEARTNNORIPEEE SERA ERE EA