— Amerikanska jernvigarne. (Ur Svenska Amerikanaren). Amerikanarne äro vana att anse allting i deras eget land, vare sig folk, institutioner, jernvägar 0. 8. v., såsom ctip top, hvart och ett i sin väg. Sålunda beundras våra ernvägar uteslutande -derföre att de äro amerianska, ehuru icke i något land jernvägar handhafvas med så ringa afseende på od resande publikens komfort och trygghet som här. Bankarne äro uppförda med alltför stor vårdslöshet och it; skenorna smidda af underhaitigt jern och utan noggrannhet utlagda; KUTpOr lemnas qvar RE öfver vägen och färdiga att ramla ned På den i hvarje ögonblick. Bryggor byggas af trä, och om de ej äro så dåligt konstruerade, att de gifva efter vid den första starka Ena så rättas detta fel derigenom att de förblifva itjenst så länge tilldess virket ruttnat. De billigaste och oOdugligaste män användas som vexlare. Banvaktare anses som en lyx. Vagnar-af jern äro nästan odugliga, och dagligen slås de bräckliga slagtarbåsena af trå i stycken med deras hjelplösa invånare. Den farliga kaminen är det enda sättet att, hålla värme i vagnarne. Att koppla passarare-tränger vid långa frakt-tränger enkas dagigen. Med få undantag äro jernvägarne bygda med endast ett spår; det hör till regeln att ej förse dem med stängsel på sidorna. Boskap tränger beständigt in på spåret, och ej nöjda med att förstöra sig sjelfva, kasta de ofta vagnarne ur detsamma. Samma begär karakteriserar döfva och druckna personer, och jernvägskompanierna gifva dem rikliga tillfällen att tillfredsställa sin sjelfmordslusta på passagerarnes risk. Hvarje bjul och axel brukas så länge tilldess det eller den brister. Majoritetens af passagerarne komfort aktas för ingenting. På hälften af trängerne här i landet kan icke vatten erhållas. Tåget stoppar ej tillräckligt länge för ordentliga mål, passageTaren hinner endast vid uppebållen att skålla sig med det eländigaste kaffe. Vagnarne äro dammiga och illa ventilerade. Envisa, otäcka pojkar tillåtas ått truga osedliga tidningar och -oätlig candy på den bjelplösa publiken. Konduktörerna äro ofta sura och oförskämda. Druckna lymlar tillåtas sitta bredvid fina damer. Tobaksspott slänses ut rundt omkring på golfvet. Om natten har man att välja mellan deå qvafva luften i de vanliga vagnarna eller de snuskiga bäddarne i sofvagnarne. Med alla de faror och obehag som äro förenade med amerikanska jernvägarne, har man icke en gång den motvägande fördelen af större hastighet. Det är ett kändt faktum att våra trängers medelhastighet är åtminstone 10 mil mindre I timman än de engelska. Den amerikanska allmänheten har följaktligen skäl att upphäfva ett allmänt rop på reform — på trygghet, hastighet och beqvämhet i stället för fara, uppehåll och obeqvämlighet, som försvaras under föregifvande att de äro egendomliga för Amerika. — Charles Maurice. Den äldste dramatiske författaren i Frankrike, afled i förra veckan i Paris, 87 år.gavimal. Bland hans stycken, hvilka på sin tid gjorde mycken lycka, nämnas: Gibraltar., Mascarille, Den illa bevakade flickan m. fl., deraf några till och med rönte äran att bli uppörda å Theåtre Frangais. Han var den förste, En uppsatte en egen teatertidniog i Paris och hin ansågs vara en af dem som inom pressen infört det skamliga oskicket att utpressa dusörer af artisterna. Härom berättas, bland andra, fölande anekdot; En dag kom en dansös, som hade debuterat i operan, till Maurice och abonnerade