Article Image
nordliga län i riktning från S:t Petersburg öfver Tichvin, Tscherepovets, Wologda, Soligalitsch, Wjatka, Glasoff, Perra samt sedermera mtränga i det Sibiriska bergverksområdet med en mässa armar, hvaraf en skulle fortsättas åt öster. Början till denna bana bör sökas icke i S:t Petersburg, utan i Hangö, så att hela banans längd, räknadt från Perm till denna Finlands genom naturliga fördelar så anmärkningsvärda och i framtiden storartade hamn kommer att utgöra icke mindre än 1800 verst. Fullbordande af detta vidsträckta företag utgör till en början ett fv ;kt af några enskilte personer, men efter hvau man berättat oss skulle frågan komma att underställas landstingens pröfning i de län, enom hvilka banan komme att dragas. Såunda skulle inom någon tid ifrån Wologda sträcka sig tvenne linier, den ena öfver Rybinsk, Pskoff och Riga till Libau — den andra till St Petersburg och Hangö, i hvilken senare lmie skulle ingå 400 verst finska jernvägar, på hvilka tariffen, efter hvad det förljudes, kommer att blifva otroligt låg i förhållande till det likaså otroligt dåga pris, för hvilket dessa banor nu byggas. Om detta företag bedrifves ekonomiskt, hvartill ; lokala förhållanden mycket medverka och hvartill äfven ministeriet för vägoch vattenkommunikationerna, ledt af af nya kralter, synes vara hugadt — och om Hangöådds hamn bygges i enlighet med en klokt uttänkt plan, så måste medges att detta företag har hopp om en lysande framtid, redan derföre att denna linie icke går förbi S:t Petersburg, såsom de andra till Östersjön riktade linierna.

25 september 1869, sida 3

Thumbnail