— Jernvägsmötet I Skene sistl. lördag var talrikt besökt — man antager att närmare 200 personer voro tillstädes, skrifves från Warberg. Det öppnades af landshöfdingen i Elfsborgs län, grefve E. Sparre, hvilken, på begäran af kringliggande orters befolkning, hade utlyst detsamma. Efter en redogörelse för frågans beskaffenhet och möjligheterna för dess lösning, utsågs han att fungera som mötets ordförande. Allmänt uttalades önskvärdheten samt nyttan för denna trakt af en jernbana Warberg—Borås, desto hellre som en dylik i framtiden skulle för dessa orter kunna blifva så att säga en stambana med bibanor till Jönköping, Svenljunga—Wernamo och södra stambanan. Frågan om anslag till denna bana blef derefter lifligt diskuterad. Somliga yrkade, det man skulle söka lån af staten till ?, af kostnaden; andra att man borde söka understöd af , utaf kostnaden i rent anslag utan återbetalningsskyldighet samt återstående ?, samlas medelst aktieteckning eller ock genom lemnad räntegaranti. Bedömandet af fördelen utaf den ena eller andra formen, eller om en tredje lösniog kunde gifvas, öfverlemnades åt blifvande komiterade, hvilka äfven hade att låta uppgöra ett nytt kostnadsförslag, med ledning af det från år 1852 utarbetade projektet, samt författandet af trafikberäkning. Beträffande spårvidden uppstod likaledes en liflig diskussion; men de flesta förordade samma spårvidd som Borås—Herrljunga-banans. Några få, och hufvudsakligen riksdagsmannen Åkerlund, talade för en ännu mera smalspårig (3-fot-ban eller lika med Uttersbergs-banan, sonr dock lär vara 3 fot 5, linier). Äfven denna fråga öfverlemnades till komiterades pröfning. Vid anstäldt val till komiterade blefvo följande dertill utsedde: landshöfdingen grefve E. Sparre, riksdagsmannen P. A. Åkerlund i Fritsla, fabriksidkaren O. P: Hallin på Rydboholm, fabriksidkaen 8. Andersson i Kinna Sand, fabriksidkaren C. Andersson i Bastarås, handl. A. Hedenlund i Borås, tronolänsmannen C. J. Rylander i Berghem, landtyrukaren OC. G. Sandberg på Lindhboff, kronofoglen A. de Mar6, häradshöfding J. Johnsson, apoekaren B. T. Santesson och handlanden A. G. Fagerstedt, alla i Warberg. Efter mötets slut hade komiterade sammanträde, lervid beslöts att uppdraga åt löjtnanten vid vägoch vattenbyggnadskåren J. E. Hagdabl att, med ågon ledning af det gamla jernvägsförslaget, uppätta ett nytt sådant, dels med lika spårvidd som 30orås —Herrljunga-banans, dels i likhet med Utersbergs-banans; och skulle denne inkomma med itt förslag senast inom 14 dagar. Komiten skall oförtöfvadt ingå till K. M:t med nsökan om anslag till den ifrågasatta banan