Article Image
talet af I de vestra stareffå Insaltade svin utorde 1,705,955 under vintern 1865—66, påföljane vinter 2490,791 och den derpåföljånde, eller vintern 1860-68, uppgick astälet till 2,781,084. Antalet var likväl ännu betydligare under de tre krigsåren. Maisskörden stiger årligen med Omkrinj 3a procent och kan, då den 2859 uppgick till niltioner bushels, säkestigen för 1868 uppskattas till 1100 milliener, Motsvarande ett penningvärde af 500 millioner dollars. Hvad södern betråffar, så var bomullsskörden år 1867 2,400,000 balar eller 65 procent af fem års medelskörd före kriget. För 1868 kan den tppskattas till 2,700,000 balar, hvarvid tikväl märkes att södern detta år skördat fullt upp med säd, så att bomvuilsskörden i sin helhet kommer den titl godo. Den klenaste bomullsskörd efter kriget RN års, hvilken endast uppgick till 1,954,988 Risodlingen i södern, som vid krigets slut nästan hade ARPhört har så pass återhemtat sig, att skörden under gsistlidet år kan anslås till 70,000 oxhufvud. Af tobak ha Förenta Staterna frambringat: 1850 201,350,665 — skålpund, 1863 267,353,082, 1864 177.460, 229, 1865 183,316,953, 1866 325 millioner och 1867 : millioner. oh dn krig N ernvägsbyggnaderna hafva sedan krigets slut tagit en oerhörd fart. Der ha byggts: år 1860 1846 engelska mil, 1861 621 mil, 1562 864 mil, 1863 1050 mil, 1864 738 mil, 1865 1277 mil, 1806 1832 mil, 1867 2227 mil och 1868 ungefär 2500 mil. Sedan krigets slut äro således nära 8000 mil byggda, och årligen, öfverhufvud taget, mer än dubbla längden mot hvad som bygg es före krigt I England byggdes under åren 1860—1865 71 banmil pr år och i Frankrike under samma tid 500 engelska mil. Bruttoinkomsten af Förenta Staternas alla jernbanor belöper sig under året 1867 till icke mindre än 21 procent af anläggningskostnaden, i de norra staterna 23 procent. Tvåtusen tons årligen pr banmil har varit det vanliga fraktbeloppet, hvilket likväl å vissa delar visat sig annorlunda, såsom året 1867 i Massachusetts 3812, i Newyork 3100 samt i Pensylvanien 6000 tons. Bruttobeloppet af godstransporten på hela jernbanssträckningen, hvilken till slutet af 1507 upptog en längd af 39,284 mil, uppgifves till omkring 78, million tons. Draget man nu ifrån denna summa 15 millioner tons för kol och lika mycket för sådant gods, som räknats tvenne gånger, till följd af dess transport på skilda banor, så har man likväl qvar såsom netto för godstrafiken den ansenliga summan af 48V, millioner tons. Anslår man nu värdet af detta gods till 150 dollars pr ton, så representerar det under året befordrade godset ett värde af 7273 millioner dollars. År 851 uppskattades godstrafiken till 6 millioner tons och har således sedandess åttadubblats. Mer än hälften af denna förökning kommer på de sista 7 åren. Från 1858 till 1868 har ökandet af trafiken på jernbanor och kanaler varit 16 gånger större än folkmängdens förökning på samma tid. Under år 1866 lades 2000 mil telegraftråd, 1867 4000 mil och 1868, efter ungefärlig beräkning, mil. Ett ytterligare bevis på utvecklingen af landets materiella välstånd har man uti den sedan kriget inträdda minskningen i de särskilda staternas skulder. Sålunda minskades skulderna under 1868 i New-Hampshire med 6,9 procent, i Vermont med 16,2, i Rhode Island med 13,7, i Connecticut med 3,4, i Kentucky med 21, i Ohio med 4,5, i Michi pan med 6,4, i Indiana med 23, 8amt under de åda åren 1867—68 i Illinois med 30 procent, Newyork under samma tid med 17;6 procent, Westvirginien, Jova, Wiscounsin, Nebraska och Minnesota är numera ingen eller så godt som in gen statsskuld qvar. : ———————— —

16 juli 1869, sida 4

Thumbnail