större och mindre roddbåtar samt segelbåtar, åstadkomwmes, utan kanaler eller något slags dyrare vattenbyggnader, endast genom strömrensning vid Kasken mellan Storavan och Uddjaur — samt strömrevsning och någon mindre vattenbyggnad vid Arjeploug mellan Uddjaur och Hornavan.: Norrbottniska skriftställarne, buru mycket dc än ordat om en blifvsnde ångbåtskommunikatior på de tre sjöarna, hafva försigtigtvis lemnat åsido en särdeles vigtig omständighet, som icke bort kaiva undfallit deras uppmärksamhet, nemligen hvilken eller hvilka skulle vidkännas kostnaderna för ångbåtstrafiken. Som, eniigt kapten Schougs vitsord, så stora svårigheter möta för åstadkommande af en kanal förbi de 5 forsarna vid Arjeploug, att man måste befara, att tlll och med grunden derstädes icke är nog tät att qvarhålla vattnet i kanalerna, är det att antaga, att Riksdagen, med afseende derjemte å den ringa trafik, som under de korta somrarna kan vara att påräkna, icke skall vara villig att bortkasta enorma summor på ett så vanskligt företag som en kanalbyggnad vid Arjeploug, hvaraf följer att, för underhållande af ångbåtstrafik mellan Avaviken och Löfmock, icke en utan två ångbåtar, den ena på Hornavan och den andra på Uddjaur och Storavan, blifva erforderliga. fn och hvar begriper lätt, att icke obetydliga penningbelopp måste anskaffas för inköp af två ångbåtar, deras söndertagande och transporterande landvägen den långa sträckan från kusten till Storavan, hvarifrån den ena ångbåten måste föras till Hornavan, deras hopfogande vid dessa sjöar, oberäknade kostnaderna för underhållande af den förlustbringande ångbåtstrafiken. De norrbottniska anspråken, huru högstämda de än äro, kunna väl icke gerna vara så öfverdrifna, att staten skall åtaga sig kostnaden för ångbåtskommunikationen. Äfven i den händelse att norrbottningarne med begäran om bidrag för ifrågavarande ändamål skulle vända sig till landstingen i Norroch Westerbottens län, kunna de vara säkra på afslag. Det återstår väl att anlita den enskilda företagsamheten, men på denna kan man under närvarande, icke. minst i Norrbotten ogynsamma ekonomiska ställning, icke mycket bygga, helst då fråga är om uppoffringar på företag, som tydligen skola medföra stor förlust. Det missöde, som nyligen träffat Jemtlands kommunikationsaktiebolag, hvilket börjat sin verksamhet under ojemförligt ljusare utsigter för sitt företag än norrbottningarne kunna anses hafva, men nu mera, såknande förmåga att återgälda ett uppburet statslån. till belopp, af 70,000 riksdaler, för hvilket icke ens fullt betryggande säkerhet blifvit ställd, gjort cession och sett sina ångbåtar gå under klubban till vanpris, fastän med skyldighet för inroparne att underhålla kommunikationen, är icke egnadt att uppmuntra enskilda personer eller bolag att bortkasta sina penningar på sådana utopier som äångbåtstrafik på de tre sjöarnä i Piteå lappmark. Slutligen må det tillåtas att åberopa ett opartiskt muntligt yttrande af en sakkunnig norrbottding: hvad skola de göra med ångbåtar i ödemarken? (Forts.)