— Kappseglingen utanför Bellevue vid Kjöbenhavn. Härom meddelar Folkets Avis följande lifliga beskrifning: Hailo, hallo, vi sejle og vi roel När man har öfvervarit en kapplöpning till häst med allt dess damm, stoj, hetsighet och lifsfara för menniskor och djur samt anställt sorgliga betraktelser öfver dess tvifvelaktiga nytta, är det högst trefligtatt vara vittne till en kappseglipg, som försiggår i det vackra Öresund med Selands gröna kuster, der flaggor och menniskor afteckna sig på bokarnes löf, till bakgrund, som sättes i gång af en frisk märssegelskultje från nordvest och som gynnas af det vackraste väder. När man icke har varit på landtbruksmötet, emedan dess styrelse är okunnig om pressens uppgift och blott känner Adresseavisen, hvari smör och ost utbjudas till salu, är man dubbelt tacksam för en inbjudning från Foreningen til dansk Ljystseilats., hvarigenom man sättes i tillfälle att från prisdomareskeppet Hertha öfverskåda täflingen. Det börjades klockan 10. Ett kanonskott gaf tecken, att båtarne, hvilka alla hade samlat sig norr om fartyget, kunde sätta sig i rörelse efter nummerordning. — Affärden räknades för hvardera särskildt från det ögonblick, den passerade mellan prisdomareskeppet och ett märke i land. Kapten Tuxen stod med kronometern i handen, och så snart marinmålaren Baagöe, som höll upp en blyertspenna såsom det dndra fasta märket, ropade: nw, noterades tiden. Båten skulle segla in i en trekant, hvars öfriga två hörn betecknades af två jakter, och tillryggalägga en väglängd af 6 eller 3 mil, d. v. s. trekanten 2 eller 1 gånger rundtomkring, och vid återkomsten passera prisdomarefartygets förstäf likasom vid seglingens början. Sä snart båtarne i en täfling afgått, viftades med signalflaggen, på det att de nästa skulle hålla sig i beredskap, ett nytt kanonskott gaf tecken, och till ett antal af 44 ströko de förbi prisdomarne, fördelade i T täflingar. Efter halfannan timmes förlopp var alltsammans satt i gång, och man såg då en lång strimma af uthalare, som satte alla klutar till för att nå samma mål. Från Kjöbenhavn hade flera större och mindre ångfartyg ankommit, uppfyllda af åskådare, färjebåtar från kusten lade ut, så att bugten slutligen hvimlade af farkoster. En splendid frukost, hvilken grosshandlaren Fritsche hade låtit anrätta för samtlige passagerarne ombord på Hertha, kom nu mycket lägligt, och när man hade tändt sin cigarr till kaffet, började båtarne visa sig. Agnete, som hade afgått såsom Jå 3, var den första, som strök förbi på återvägen; kort derefter kom Naja, men då de båda skulle tillryggalägga samma väg en gång till, och den olika drägtigheten också skulle tagas med iräkningen, var ännu ingenting afgjordt. Pollux for dernäst förbi, och nu gick det slag på slag för fulla segel och skummande bog. Hvarje pristagare helsades med hurrarop. Klockan 34 1 dundrade malmkanonerna åter såsom signal för roddbåtarne, hvilka skulle tillryggalägga en väglängd af ungefär en half mil. De raska unge männen i de prydliga och ändamålsenliga drägterna, drogo i årorna med starka muskler, och pilsnabba sköto de spetsiga båtarne i väg. Nåot långsammare vände de tillbaka, och svettropparne i de käcka ansigtena vittnade om ansträngningen. (Härefter meddelas förteckningen på pristagarne, hvarpå referenten fortfar:) Man saknar upplysning om hvem som styrt de särskilda båtarne, hvilket det naturligtvis skulle vara intressant att veta, eftersom båtens byggnad först då blir det afgörande, när en kunnig hand och ett vaksamt öga sitter vid rodret. Kl. half 4 var täflingen slut, och ballongen togs ned. Flere af de icke Rs a SA drgnAs a