Article Image
pellerfartyget Ahkera. KA 10 på förmiddagen gjorde fartyget en profresa till Skokloster, hvarifrån det återvände mot aftonen och ligger nu åter vid Bergsund, derifrån döt : detina verka kommer ätt afgå till Finland. Faflyget är bygdt för kapten CO. Korsmans och medintressenters i Åbo räkning. Dess längd är 105 fot, kredd 18 fot och båten är 5! fot djupgåendö. Inredningen äktorut består af Herr och dämsälong sämthytt för befällafvaren, ytterst smakfullt möblerade i 1 valnöt, ljusa och. i fornanande till fartyfe proportioner i öfrigt, ganska rymliga. Förnt fitnös ilätsalong, kök, pantry, en salong för allmoge; rum för besättvingen samt lastrum. närmast maskinen: På en längd åf 45 fot är Ffartypöt, i likhet med andra på uare tid byggda, försedt med en öfveryggnad eller tak, hvarunder nedgångarne till salongerna och hytter för styrmail och. mar skinist äro inrättäde: Maskiret, om 30 hästkrälter; är Cftor Wolffs princip och enligt uen konstruktion, Bergsunds verkstad infört. Kontraktet innehåller att ved skall kunna: användas till bränsle för maskinen, och ehuru vid den i går företagna profresatl till Sko kloster, dertill åtskilliga personer vöröaf konz sul Frestadius inbjudna ätt medfölja, endast alftörk ved erhållits, tillryggalades vägen på samma tid, som Upsala-båtarne dertill använda och detta utan någon forcering. — Ånnu ett ångfartyg, störrs än Åhkera, är vid Bergsund färdigt ätt gå af stapeln. oo är beställdt af ett bolag i Borgå och kommer att bära namnet Runeberg.

24 maj 1869, sida 3

Thumbnail