dessutom verklig skada, då I genom obefogadt smicker förqväfven-en möjligen gryende talang. Förmärkten verkligen inga missgreppianordningen af ofvannämnda dekoration? Märkten I ej, att dekorationen, som det heter på teaterspråket,. ej täckte sig hvarken upptill eller på sidorna? Kunde det upptill och på sidorna af luft-tak och luftkulisser linierätt afskurna lardskapet verkligen förefalla llusoriskt? Svaras ja på denna fråga, måste mani sanning ha en ovanlig inbillningsförmåga. Denna dekoration kostar mycket, men man har här — liksom vid så mycket annat vid k. teatrarne — silat mygg och sväljt kameler vid dess anordnande, nemligen i så fall, att man underlåtit det nödvändigaste, föratt göra vandringen fullkomligt illusorisk: man har ej gjort golfvet rörligt, öch det hade kunnat göras för en jemförelsevis ringa kostnad. Mot anordningarne i öfrigt i denna scen finnes mycket att ann ärka; men insändaren öfverlemnar åt er skarpsinnighet, mina herrar kritici, att framställa dessa anmärkningar. Likaså öfverlemnar jag åt er att lösa problemet om, huru det stall var beskaffad: , i hvilket Babolins åsna var innesluten. Insändaren tilltror sig ej att bedöma dess läge eljer dimensioner, hvilka senare måtte hå varit ofantliga. Tänken efter och jemfören situationerna i 2:dra och 3:dje akterna! Var den ej förtjusande, denna spenatgröna berså, inskjuten i Robergs herrliga skogspark 3:dje akten! Och firade ej teatermekaniken en lysande triumf, då Tristan-Arnoldson drog upp rullgardinen! Hvad var Margaretas aparition i 1:sta akten af Faust mot detta! ch dessa changementer från rum till skog och vice versa, under det de handlande persoherna qvarstå nere på scenen... Och detta tjusande nyreparerade Preciosa-slott! Herrliga syn! Skada bara, att ett ofantligt lufttak, som kanske skall föreställa dimma, så snöpligt afskär en god del af vyen på sidorna och upptill.— Något, som förundrar mig, är, att ej den person, hvilken bär titeln af k. teaterns kostymordonnatör, äfvenledes erhållit mention af eder! Ty er skarpa blick har väl ej kunnat-undgå att märka den om troligen lika djupa som fruktbärande etnografiska studier vittnande protkarta af kostymer, från byzanänska tiden, från Ludvig XIII:s, XIV:s och XV:s dagar, från Riddar Blåskäggs garderob mm. m. m. m. som kejsaren och hans följe erbjuder. Skullen I ej häfva skänkt detta nåson uppmärksamhet, så, härnäst I sen stycset: Betrakta hofvets glans, gif på dess smycsen akt! Men nog nu med anmärkningar! Insänlaren vill blott till sist lyckönska dem, som nad Den förtrollade kattens uppsättande haft utt beställa, till ått hatva mött en så föga rogräknad publik, så milda konstdomare. —8. BARPSYttOO SRS OR