sjelf. Jag skall söka så kort som möjl svara derpå, lemnande alla detaljer åt något utförligare redogörelse som inom kq kommer att jemte berättelserna från de skå ska folkhögskolorna inflyta i en särskil för ändamålet utgifven broschyr. Eder, som är väl bekant både med hv folkhögskolorna gjort till sin uppgift och hv. som icke ingår deri, skall det ej förvåna s höra, att några bestämda resultat i allmä het här ej äro att påvisa, och cj heller kun vara det. Undervisningen har hufvudsak! gen skett genom föredrag: alla förhör, m undantag af dem som samtalsvis skett f tankeöfning, ha varit uteslutna. Söker mr derför resultaterna i vissheten om att b stämda pensa blifvit till alla sina delar nog inhemtade, måste man således söka förgä ves. Men söker man dem företrädesvis oc i första rummet i ett friskare lif, i en öppnar blick för det stora i Guds skapelse och sty relse, i en skärpt och upplyftad tanke, i et varmare och medvetnare fosterländskt oc medborgerligt sinne, har säkerligen ej helle denna skola arbetat förgäfves. Sällsam skulle också vara, om unga män, af hvilk de allraflesta med ej liten uppoffring kommi hit i bestämd afsigt att lära, skulle unde ett halft år kunnat vistas här, dagligen hör: lärare som sökt meddela dem det bästa d sjelfva egt, och träda i den uppf iskande be röring med jemnåriga som endast kamrat. lifvet skänker, utan att deraf mottaga et starkt intryck. Ett sådant intryck är också det jag vågar tro ett stort antal af de m bortdragande eleverna medföra från denns skola. Jag har sett det i den nytända glansen i månget öga, i den förvandling månget ansigte undergått, samt i allmänhet i en större förmåga hos flertalet att skriftliger och muntligen uttrycka sig med reda och klarhet. Detta är visserligen ej ett så kalladt positivt resultat i den mening, hvari man vanligen fattar detta utrtyck, men om dermed menas en verklig, beståndande vinst. ett plus i själsodling som förut ej funnits, tvekar jag ej att säga, att äfven vår skola lemnat ett sådant. Men att positiva resultater äfven i den andra meningen vunnits, derpå saknas ej helt och hållet bevis. De föreligga i de ganska vackra prof på färdighet i teckning, som af ett större antal af eleverna blifvit utställda vid en dagen före afslutningen inom skolan hållen festlighet, i en förbättrad rättskrifning af modersmålet, i någon vana att uppsätta bref och kortare skrifter samt i en gatska allmänt uppöfvad förmåga att lösa äfven mera invecklade räkenskapsproblemer ur det praktiska lifvet. Till resultaterna af detta slag, och till de mest nyttiga räknar jag äfven den färdighet att uppmäta, kartlägga och afväga mark, som eleverna under en skicklig och nitisk lärares ledning förvärfvat,en öfning, för hvilken de visat ett lifligt intresse Äfven i sång och vapenöfningar har, i förhållande till den korta tid, som deråt kunnat egnas, ej så litet medhunnits. Hvad föredragen beträffar, ha de omfattat fäderneslandets och i samband dermed äfven Norges och Danmarks historia och författning, den politiska såväl som den kommunala, beskrifning af de tre länderna, deras natur, folk och inrättningar: en särskilt utförligare beskrifning af Östergötland i alla dessa hänseenden, med framhållande af dess fornminnen, berömda ställen och orter, märkligare der timade historiska tilldragelser, samt namnkunniga personligheter, som der lefvat och verkat; vidare en öfversigt af verldshistoriens hufvudfolk och hufvudhändelser rån historiens början till våra dagar, med strängt afseende på det inflytande de utöfvat på den menskliga utvecklingens gång och ristendomens successiva förverkligande; de stora upptäckterna och uppfinningarne; en afla af kulturlifvet i samtidens förnämsta tater, såväl i den Gamla som i den Nya verden, i form af en sådan geografisk bekrifning, der hufvadvigten lagts på skildrinsen af folkets tillstånd, dess framsteg i borerlig frihet, andlig och materiel odling o. s. v.;. vf naturläran fysikens och kemiens hufvudrag med förtydligande experimenter, jordftans utvecklingshistoria, en skildring af erldsbyggnaden samt-beskrifning af mennisko). roppens byggnad i förening med sundhetsärans allmännast. grunder. Brist på lärare-l. rafter har gjort, att i djuroch växtläran. ngen motsvarande undervisning kunnat lemas; men denna brist har man i någon mån Ukt afbjelpa derigerom att under de uppisningstimmar, hvarom straxt skall vidare ämnas, äfven populära och goda skildringar dessa ämnen föredragits. Ortens veterinärikare har dessutom under några timmar på en senaste tiden talat med eleverna om några f husdjurens vanligaste åkommor och sättet tt förekomma dem. Att modersmålet intagit en mycket fram.ående plats bland skolans undervisningsämen säger sig sjelf. Utom uppläsningstimarne har det baft åt sig anslagna sju timar i veckan. Öfningarne deri ha varit af teslutande praktisk art och bestått dels i rifning efter diktamen eller af kortare upputser, bref, inlagor, köpehandlingar o. 8. VV. els i uppläsning af det skrifna och närmäre dogörelse för dess innehåll. I samband ärmed ha äfven satsoch ordlärans vigtiaste delar blifvit genomgångna och reglor terhand uppställda. För att gifva en föreällning om språkets lif, hur det förändras ch växer med folket, har äfven en öfversigt stora drag gifvits af dess historia, språkrof från olika tider upplästs och namnen på e stora författare som mest bidragit till dess tveckling omtalats, äfvensom de yppersta af ra nyare skaldeverk genomgåtts. Detta ar förnämligast skett under de uppläsningsmmar, fyra i veckan, som hållits hvar månag, tisdag, torsdag och fredag efter de ana lektionernas slut och som föröfrigt omttat icke blott poesi, utan äfven fädernesndets historia och fornkunskap, lefnadsteckngar öfver stora män, samt populära skilingar från stjern-, djuroch växtverldarne. ågra af de sista åt modersmålet egnade mmarne ha äfven användts till uppläsning några danska och norska författare, så