of FF EF TF er London 1 slutet at April. Efter ett ovanligt långt väntande hafva vi åte fått sol och sommardagar, med hvilka lif och rö relse åter uppvaknat, och det tyckes som om hva och en föresatt sig att så komfortabelt som rår och lägenhet tillåter söka en ersättning i solske net emot den ruskiga eftervinter som Mars ga oss och hvars temperatur med flere grader under steg den i December, Januari och Februari måna der, som eljest här anses meteorologiskt utgörs vintern. Den ofta omtalade gatutrafiken är i följd dera högst liflig, och om det också är skäl att uttala ånyo en förundran deröfver, torde dock den för ögonblicket tillämnade stora förbättringen deruti vara en välkommen nyhet för dem som under en vistelse härstädes lärt känna omnibusarnes beskaffenhet och som af ett eller annat skäl ämna hit återkomma, London skall förses med Tramways eller uti gatorne nedlagde skenor, på hvilka lämpliga omnibusar skola passera, i likhet med hvad som begagnas uti Paris, Wien, Brässel, Kjöbenhavn m. fl. städer. Denna väl behöfliga förbättring uti kommunikations-anstalterna inom London kommer till en början att tillämpas uti den del af London som ligger söder om floden, banorna skola utgå ifrån Westminsteroch Soutbwark-broar till Camberwell, ; I ifrån Wauxhallbro till Blackheath mellan Green-I wich och Peckbam m. fl. Många intressen arbeta emot detta företag och deribland isynnerhet General Omnibus Company, men de som äro för detsamma hafva erhållit stadfästelse och monopol för de bestämda linierna, på vilkor att de må anse föI retaget som ett försök, att de ej få stadens trängre delar upplåtne för dylik anläggning, och att de gifva kommunen rättighet att efter viss tid inköpa banorna, om något missbruk skulle uppstå eller de föröfrigt skulle i någon mån inverka på den Jallmänna trafiken samt att banorna ställas under J del för kommunikation äro hvad företagets verkpolisens uppsigt. Billigt, hastigt och beqvämtmeställare utlofva, och det torde ej blifva svårt att uppfylla dessa löften, om som jemnförelse tages det sätt hvarpå passagerare befordras med de nu brukliga omnibusarne. Då man begagnar de nuvarande omnibusarne från en ändstation till en annan, omkring 1 å 1!, sv. mil, blir afgiften 45 öre, hvilket ej kan anses obilligt, men som afgiften ej minskas proportionelt med den passerade väglängden, blifva kortare distanser dyra nog och en tredjedel af vägen betalag med 24 å 28 öre. Igenom den mest trafikerade delen af staden kunna de, såväl som andra åkdon, under affärstimmarne ej komma fortare än i gående, hvilket jemte den med skäl öfverklagade vanan att hvar som helst stanna för att aflemna och upptaga passagerare utan att derföre hafva särskildt afsedda stationer, gör att fortkomsten ej är hvad man kunde fordra, då man gör en utgift för åkning. En konkurrens är derföre väl behöflig, och när det belopp af tio å tolftusen pund, som detta bolag i veckan inkasserat, kommer att minskas, torde det lättare inse nödvändigheten att följa med tidens fordringar och billiga anspråk, så vida det önskar att passagerarne följa med dess vagnar. Tramways-vagnarne skola passera med en hastighet af 8 eng. mil i timmen, för en afgift, som ej) får öfverstiga en penny eller 7!, öre pr mil; dej öfre sittplatserna, hvilka blifva skyddade med ett lätt tak. Många bevis anföras öfver de gynnsamma resultater dy! framhålles en uti Kjöbenhavn begagnad bana af 7 eng. mils längd (7), som under förlidet år förde . fyra millioner passagerare. Då vid sådana banors anläggande härstädes all den erfarenhet uti praktisk anordning som vunnits uti andra länder kommer att tillämpas, med säkerligen ytterligare förbättringar deruti, torde dessa med skäl komma att anses som mönster samt tjena till efterföljd för de platser, som ej ännu beslutit att begagna sig af sådana. På tal om fortskaffningsmedel äro veiocipederna ! de som för ögonblicket utgöra föremål för betorn2 och fastän hastigheten måste vara liten, bibehålla de väl jemnvigten och tyckas ej vara för hästar skrämmande. De här förut allmännare kända 4och 3-hjuliga hafva nu blifvit nästan alldeles utträngda af de elegantare och smidigare 2-hjuliga, hvilket återigen gifvit anledning till rojekt att inrätta dylika med endast ett bjul, hvilka dock hittills förekommit — bara. på papperet. Det för dem alltmera tilltagande intresset gaf anledning dertill att vid ett möte af ingeniörer behandla denna sak och ansågo de att tillverkare skulle söka att åstadkomma lämpliga modeller för fruntimmer och barn samt billigare sort att besitt arbete, der det vore aflägset ifrån hemmet. Ett afstånd af 90 eng, miltillryggalades på en dag 7 11 S t gagnas af arbetare att förflytta sig till och från; g f och en eng. mil på 2 min. och 4 sekunder. Åttal! till tio eng. mil pr timme ansågo de som medium att gå utan ansträngning. Den kommersiella redharheten sådan den uppenhar erhållit en belysning, gom troligen gifver vederbörande anledning att forska härutinnan samt ven att hindra det vidare bedrifvandet af vissa missbruk. Det Järer tillgå sålunda: Patronen (minutbandlare) tillfrågar sitt biträde: John, har du sandat sockret? — Ja, herre! — Har du slagit vatten isirapen och fuktat iobaken? — Ja, herre! — Nå väl! Kom då in till bön. Derefter fortsättas öfriga blandningar såsom af tegelmjöl uti malet kaffe, torkadt löf uti tå ete. Då lagen med fängelsestrasi bestraffar den som söker att 1 försälja osundt kött och ej lemnar honom tillfälle att med böter ersätta hvad han sålunda gökt att genom bedrägeri tillnarra sig, hoppas man ätt äfven sådana för falskningar, som de ofvan nämnda, torde blifva på allt sätt belagda med strängt an-. Svar. Af förfalskade fabrikater omnämnas bomullstyger ifrån Lancashire. Tillverkare deraf drifva en betydlig affär med ett slags magnesiasten, som inblandas uti väfven och tjenar att gifva den erfor-t derlig vigt som en fnil god vara anses böra ega. Dernäst kommer påpperstillverkningen. Tillverkarne deraf bafva kommit uti svår belägenhet igenom tillåtelsen af tulifri införsel af papper till England ifrån utlandet, under det att lump dertili är belagd med exporttull ifrån kontinenten r införsel deraf uti England. Till följd deraf hafva de mindre rikerna blifvit tvungna att upphöra med sin tillverkning och de större göra ansträngningar att få ett material till ersättning för lump, hvilket dock ej alltid tillfre ställande kunnat erhållas. Vid undersökning nyligen af 3 sorters papper befunnos dessa vara af följande beskafftenhet; en sort var sådan att 11 procent af dess vigt utgjorde mineraliska beståndsdelar; den andra sorten innehöll 18 procent dylikt och, i fråga om tredje sorten visade sig 26 procent af hela arket vara tillverkadt af jordartade ämnen. Man anser dylik inblandning uti pappor samt förnt anförde steninblandningar uti tyger som bedvägliga och tillägger att ingen barmhertighet skulle visas fem som genom dylika svek söka bedraga allmänheten. . Ett uti bokhandeln utkommet verk med titel The Elasticity, Extensibility and Tensile Strengtti of Iron and Steelx, författadt af vår landsman Knut Styffe och öfversatt ifrån svenskan af Christer P, Landberg, med ett företal af Jobn Percy, omnämnes af Scientific Opinion såsom det mest utförliga och nyttiga verk som hittills blifvit publiceradt om detta ämne. Öfversättaren — heter det vidare — har utfört sin andel af arbetet väl, och vi egna honom tacksamhet för att ha utvalt ena så god bok att allmängöras för engelska publiken. Den är af stor betydelse för jerntillverkare, ingeniörer och mekanici., Som en glädjande nyhet för teaterbesökande 8 uppgifves met tillförlitlighet att fröken skola ba all den beqvämlighet, som billigtvis kan fordras, skola vara försedda med trappor till del lylika banor medfört och särskildt : ; l j 4 j 1 j j 1 i undran och nöje. Ofta ser man dem i gång å ga4 i 1 j E 1 j I d t barar sig vid gidan af en skrupulös gudsfruktan,, f fork anad HOFORS mA DR 4 RNA DN AR nm DER