musik. Den store maestrons Prometheusouvertyr var annonserad att uppföras på populära konserten den 28 Februari, men ar en eller annan orsak utbyttes detta nummer mot Frans Berwalds tonmålning Elflek. Detta hindrade likväl icke Posttidningens musikrecensent, att dagen derpå fälla följande omdöme öfver den icke uppförda ouvertyren: Populära konserten i går gaf ett nytt nummer för dagen: Beethovens ouverture till Prometheus, Tidmått, rytm och utförande i allmänhet voro goda, men stämningen icke alltid så ren som man kuunat önska. Frågan är nu om musikrecensenten icke kunnat skilja Berwalds tonmålning från Beethovens ouvertyr, eller om han från sin kammare trott sig förmärka att tidmått och rytm voro goda, men stämningen icke ren? Det förra kan man icke gerna tro, hvarföre män måste antaga det senare. En tröst för Pösttidningens recensent är att hans medbroder i Fäderneslandet råkat ut för samma otur, ty också han talar med säkerhet om den uppförda Prometheus-ouvertyren. Hela telet ligger hos dem som så der i sista stunden förändra ett gifvet program och sätta musikreferenterna på det hala. Richard.