Article Image
i tunneln är redan anbringad vid dess my ning. Der banan, sedan den passerat und Brunnsbacken och Bryggareembetets Dh utkommer i den fordna jernvågen, bi ett sidospår sträckt, hvilket kommer a löpa utefter hela den betydligt utfyllda Stac gårdshamnen på en längd af 1400 fot, fö sedd med kaj, så att fartyg obehindrar kunna lossa och lasta utefter hela sträcka Det vidlyftiga arbetet, dels med Brunns backens ombyggnad, dels med Stadsgård: hamnens utfyllning och kajläggning, komm att fortgå hela vintern, förnämligast för a begagna tiden innan sjöfarten lägger hind deremot. Peder Myndes backe blir längt än den hittills varit, men ej så tvärbran hvarjemte en plan blifvit lagd midt i bac ken, till underlättnad för tyngre lass. De ombyggnad af Brunnsbacken, som enligt sär skildt af stadsfullmäktige fattadt beslut fö närvarande pågår, kommer att göra den samma till en ny och beqväm uppfart ti Söder från Skeppsbron, i sammanhang me den äfvenledes pågående ombyggnaden a Östra Slussgatan. Den nya Brunnsbacke kommer att erhålla en 57 fot bred körban: och derjemte blir invid densamma en 2 fots bana, afsedd för de åt denna sida lig gande byggnader. Plats för en godsstatior beredes vid Stadsgårdshamnen äfvenson rymlig plats för staden eller enskilde att gamla jernvågen anlägga magasiner. Sedar den gamla bron vid Östra Slussgatan m blifvit rifven, kommer der att uppföras er jernbro på kolonner och blifver densamms af 48 fots bredd, i stället för att den gamla endast var 26 fot. En mindre tunnel under Brunnsbacken och Bryggarembetets hus förer banan in i gamla jernvågen, der den vidare går under Vestra Slussgatan och ut till Mälaren. Så snart Brunvnsbackens ombyggnad blir fulländad, kommer Vestra Slussgatan attafstängas, för ombyggnad af de under densamma varande hvalf, hvilkas nuvarande läge ej öfverensstämmer med banans. Dock bibehålles dervid körbanans nuvarande plan. En mängd gamla stommar och ställningar, som på sin tid voro nödvändiga för jernvågen, bortrödjas i sammanhang med dessa arbeten så att hela platsen blir ren och rymlig mellan Mälaren och Saltsjön. Då banan hunnit Mälarstranden, kommer den att ledas öfver Söderström till Köttorget medelst en bro, till hvilken, efter långvariga meningsskiljakt heter mellan Stockholms kommun och jernvägsbyggnadsstyrelsen, förslag nyligen blifvit faststäldt. Pålningsarbetet för denna bro kommer att fortgå under vintern och sker med tilihjelp af lokomobil. Murningen af stenkistorna tager sin början första vårdag. Vid utläggningen af banken öfver Sö ström betanns fast botten i allmänhet r på 80 fots djup, ehuru man på ett s nödgades nedgå till 140 fot. För att gifva läsaren ett begrepp om storleken af detta undervattensarlete, kunna vi ina att denna bank, hvilken räknar 60 fots bredd upptill, erfordrat 46,000 kubikfamnar sand, motsvarande efter vonliga beräkningar en vigt af omkring 2e millioner skeppund. Fyilningsämnet fördes omkring 12 mil på pråmar, till sitt yttre liknande vanliga pråmar, men inombords försedda med en rygg; på ömse sidor voro stora luckor anbringade. Lossningen af dessa gruslaster försiggick på det enkla och för arbetet lindriga sätt, att sedan pråmen ankommit till platsen, öppnades luckorna på ena sidan, dervid en del af lasten rarn ur pråmen; så snart denna sida af pråmen derigenom gjorts lättare, föll p men genom motsatta sidans större ty öfver åt den andra, hvarvid större delen af lasten på den sidan om den nämnd gen tömdes och då öf en sålu kom till första sidan, vägdes den i lossades 0. s. v. Genom denna enkla inrättning, erfordrades ej i skap, som eljest varit nödigt. fver Söderström kommer att ligga 9 fot öfver medelvattenytan, hvarigenom åstadkommes. den fördel att ångslupar, båtar, flottor och dylikt, hafva öppen farled öfverallt. Svängbron, som kommer att förläggas ungefär på samma ställe, der den nuvarande öppningen å den provi sionella bron är anbringad, kommer att ses med tvenne farleder om 50 fots bredd hvardera. Någon gångbro kommer ej att löpa utefter jernbanan öfver Söderström, emedan man ej ansett nyttan af en sådan derstädes kunna uppväga kostnaden, då den stora sjötrafiken på denna led fordrar svängbrons ständiga öppnande, hvilket naturligtvis oupphörligt skulle hindra gångtrafiken. Från landfästet vid Köttorget skall uppföras en viadukt, hvilande på jernkolonner med 7 fots passage, sträckande sig längs hela ä e torg, hvarefter banan går ötver mynaf Riddarholmskanalen på en nyss gbyggd jernbro, vid hvars östra sida finnes anbringad en gångbro, som leder till de nya, rymliga kajer, hvilka blifvit anlagda längs Riddarholmens östra strand och komma att erbjuda en särdeles beqväm båthamn samt plats för försäljning at sjöledes tillförda landtmannaprodukter. Ett sidospår för lastvagnar torde äfven kunna här inledas och tillfälle sålunda beredas att äfven på jernväg till denna centralt belägna punkt direkt framföra landtmannaprodukter. För att jernvägen sedermera skall kunna gå under den nya Riddarholmsbron, har banan ifrån hörnet af Lindska huset en lutning af 1 fot på 100. Efter att ha gått öfver Riddarholmen lö-. per banan ut på den redan sedan någon tid . färdiga bron öfver Norrström, vid sidan af hvilken hr Frestadii gångbro blifvit anlagd. Dess första spann, från Riddarholmen räknadt, är så konstrueradt, att ångslupar och båtar kunna gå derigenom, utan att behöfva anlita svängbron, som är belägen närmast matsatta stranden invid Teoelb Qväng.

6 februari 1869, sida 3

Thumbnail