opp om rimlighes derutinnan förefinnes, så ans vi en bana i den riktningon isE5 anenost dålig utan rent af förkastlig, och detta derföre 1) att dess anläggning blir i förhållande till de: längd så dyrbar, att hon, såsom vi sett, sakno all utsigt att någonsin kunna bära sig, äfven o1 den mest sagolika trafikmängd uppstode; 2) att hon ingalunda betjenar vår bergshandterin på något så afgörandesätt, som man för en ej dan stor anläggningskostnad kunde hafva skä att fordrå, och alls icke i ringaste mån ditå hvad hon är utröpad föf och hvad gom i all mänhet tros. En insäedare n:r 2 i Aftonbladet för den 5 No vember säger, alt inom sträckningens område fin nas 45 masugnar, som tillverka en fjerdedel a Sverges tockjern, 30 stångjernsverk med en åtton del af allt vårt stångjern, nästan hela rikets bly tillverkning, 4 af landets kopparverk och outtöm liga lager af jertimalm. Ma 6å fara! Dock bero något på, huru bredt området tages. Ty hyttor — exempelvis Gärdsjöbo — belägna 2f. mil frå . banan och som hafva ungefär lika lång väg til I grufvorna, kunna icke med fog anses hafva något fördel af jernvägen. För år 1866 utgjorde ko; i partis gen här ina!les 6666 centner och all ly 4204 Ceniner, en qvenlitet söm kkäppast ä värd att tala om, då frågan gäller millionär cent ner. Ofvan omnämnda föreslagna jernväg genon le vermländska bergslagerna korsar ett bruksom de, som omfattar Persbergs gruffält, inneha äfven en sjettedel af Sverges malmbrytning och tackjernstillverkning samt närmare en fjerdedel ai vårt s ri, möt kostar andast 3 million ia läggning. Det ser således ut sofa skölle denne vermländska bergslagsbana med endast en sjette del af kostnaden tjena vårt bergsbruk lika myc ket som Frövi—Falubanan. Det är sannt att en blifvande jernvägstrafik i allmänhet är svår att beråkna. Men i bruksorter der Evärjö bruk tager och ger ifrån sig ungefär sitt vissa hvart år, dei kan man likväl, om ran är samvetsgrann. komma den befintliga trafiken ganska nära på spåret. Det är också sannt att mångenstädes anläggas jernvägar för att framkalla en industri och der således inga beräkningar låta sig verkställas, men då måste man likeäl hålla sig inom sannolikheternas område, ty för fantasien finnas inga gränser. Och hvad bergslagsbanor hos oss böträffar, hålla vi det så före, att man först bör tänka på att hålla uppe den jernhandtering, som redan finnes, innan man kastar sig ut på den vidlyftigheten att nedlägga ett tiog millioner i en enda jernväg för att skapa en ny. Ty eljest kan intröffö, att medan det gräset gror dör kon. Betjenade Frövi—Falälinien fjerdedelen af vår bergshandtering, hvilket hon nu dock ingalunda gör, så skulle det åtgå närmare 80 millioner rdr innan vi komma på det klara med våra bergslagsbanor. Nej — i sanning, annorlunda måste sakerna tagas. N Att det finnes outtömliga lager af rik och välartad jernumalm i Grängesberget är en relativ sanning, men dessa malmer ktinna på annat sätt åtkominas; I fortsättningen af de dalgångar, som Köping— Uttersbergsbanan följer till Uttergberg, år en undersökning verkställd till Ludvika vid sjön Wessman. Denna undersökta linie af omkring 5j. mils längd, beräknad efter samma dimension som KöPi fonseterstgigsbananp, upptager en kostnad af 2 millioner. Tillägges 1 million för ökning af skenvigten till 14 8 och för en grenbana öfver Grängesberget, vid hvars fot bufvudsträckningen skulle gå, så har man dermed för endast 3 millioner en jernvägsförbindelse med detta gruffält, som just utgör grundpelaren för Frövi—Faluförslaget. Jemföra vi de båda trafiklederna och då man tager ur kningen de på och omkring Grängesberget begena bergverk, hvilka i hvarje fall skulle beröras, äfvensom de, hvilka ligga midt emellan de båda sträckningarne och som således kunna lika väl hänföras till den ena som till den andra, så befinnes hövi—Grängesbergslinien hafva följande hyttor: N. Hörken, Högfors, Ställdalen, Silken, Björk5, Bredsjö, Gamla och Nya Hjulsjö, Löa, Storå, Hammarbacken, Garphyttan, Ramehyttan, Gusselbyttan och Dalkarshyttan. med en tillverkning af 437,424 centner täckjern och Stjernfors, Högfors, Bånghammar, Rämsberg, Löabamnar, Vedevåg, Rockhammar, Nyhammar, Sundbo, Bergshyttan, Grönbo och Storbo stångjernsverk med en tillverkning af 93,122 centner, hvilket allt sammanlagdt med 12,000 centner för koppar och bly utgör 542,546 centner; samt att Köpinge Grängesbergs-linien disponerar i byttor: Hugge, Snöå, Hellsjö, Norra Bredsjö, Kloten, Björsjö, ärdsjöbo och Linshyttan med 222,280 centners ackjernstillverkning och istångjernsverk: Nyfors, Xorslången, Malingsbo, Baggå, Skinsberg, Utters;erg, Färna, Karmansbo, Bernshammar, Gisslarbo ch Kohlsna med inalles omkring 290,000 centner tångjern, hvilket tillsammans med 1000 centner soppar uppgår i summa till 513,280 centner. Hvad illverkningsqvantiteten avgår, är således skilnaden nellan de båda sträckningarne ganska obetydlig. Uppgifterna äro till största delen tagna från Frövi -Falu-banans egen karta och kunna sålunda icke rån det hållet jä De öfrigas sanningsenligt kan på annat styrkas, om så påfordras. hefva med flit angifvit namn på hyttor och ernverk, på det att sakkunnigt och opartiskt folk nå kunna strängare följa våra påståenden och öfertyga sig om deras sanning. Köping—Grängesergs-linien har derjemte den fördelen, att hon öra nog till hela sin längd genomgår goda och ill en del utmärkta skogstrakter samt att hon berar transitotrafiken från larne olägenheten f att passera Grängesbergshöjderna. Dessutom nå observeras, att Köping har, om icke någon sål. ärdeles god, likväl en passabel hamn, hvilket för . nalm kan vara af ganska stor vigt. Längden till mnmdvika är för båda sträckningarne densamma, elomkring 8, mil. Till och med oafsedt an-, gningskostnaden kan således Köpingslinien icke d skäl anses vara Frövilinien så särdeles under-. igsen. Väl hade nu en sådan jernvägsförbindelse medl: trängesberget öfver Uttersberg från Köping den lägenbeten — eller fördelen — att vara smal-: pårig; men det är ett obestridligt faktum, att et i vårt land finnes smalspåriga banor med lut-; ingar af 1 på 60, som sköta en trafik af 1,350,000 1 entnermil pr banmil, oaktadt de äro i verksamet endast sommartiden, att smalspåriga banan )rammen—Randsfjorden i Norge ej mer än enl, nda dag var af snö bindrad i sin trafik förlidet ; r och att Throndbjem—Stören, också smalspårig : ch med Iutningar af 1 på 42, är öppen för traik vintern öfver. Derjemte är faktiskt att kost-, aden för omlastning från vagn till vagn på Kö-l. ings station belöper sig endast till V öre prl. entner. Huruvida och i hvad mån driftkostnaden r högre vid ett smalspårigt än bredspårigt banystem är oafgjordt. Det tyckes som borde den ara pågot större vid små banor, men man bör ara försigtig vid jemförelser mellan de fakta, som örefionas öfver driftkostnaden vid redan färdiga ernvägar. Ty vi hafva endast smalspåriga ban-. tumpar att jemföra med långa bredspåriga banor, ch driftkostnaden sjunker i mån som banan är Äng. Malmbrytningen i Grängesberget utgör omkring million centner), hvaraf större delen förbrukas f hyttorna deromkring. Då centnertalet i sjelfva : erket ej är större än så, anse vi en smalspårig na i långliga tider tillräcklig. Och då trafiken gång blifvit upparbetad och omständigheterna kräfva, kon man utbygga henne för dubbelt Detta byggnadssätt vore här så mycket pligare, som man icke är bunden af behofvet af : ågon särdeles stor hastighet och som, enär banan ar utsigter till en stor framtida trafikutveckiing, nan under dess inväntan unäveke att manövreramed utorua på ett öfverflödigt stort anläggningskar l ital. Dessutom bör bemärkas, att trafikförmågan 08 en enkel bredspårig bana snart nog når sinj: räns, emedan tågen ej kunna mötas mellan staionerna, men att hon deremot hos en dubbel smalårig är nära nog obegränsad, åtminstone för ra förhållanden, emedan tågen kunna gå som l: änkarne i en ändlös kedja och deras antal alltså : ippdrifsvas till det otroliga. Men å la bonheur: ill man ovilkorligen bafva en bredspårig jern-: ägsförbindelse med Grängesberget, så kan man isserligen inlösa Köping—Uttersbergs-banan och ygga Köping—Grängesberg bredspårig, och kost-: aden uppgår i alla fall icke till mer än omkring mill. rdr. i Det är obestridligt att Frövi—Falu-linien mellan sinde och sjöarne Hörken, eller på omkring 42 nils Jängd, är af föga betydenhet: De verk och ufvor. som äro belägna omkring Rossvalen. he