uppmärksamhet på alla för vår handel vigtiga upp ifter. Men jag ber att få hemställa, om icke lessutom, ett mera direkt samband kunde i han delns och industriens intresse tillvägabringas mel lan dessa embetsmän och hemlandets affärsverld. Handelskamrarne i Frankrike få esomoftast mot taga från de franska konsulerna profver på råpro dukter, och äfven fabricerade varor, som kunn blifva föremål för handel mellan Frankrike oc det land, der de hafva sin post. Den franska pu bliken, som det rör, inbjudes af vederbörande at taga kännedom om sådana sändningar. Jag är sä ker, att Sverges och Norges konsuler i utlandet hvar och en i sin stad, skulle med nit och verk samhet, genom inbjudning till allmänheten der di residera, ej försumma omfatta alla tillfällen at föra den nordiska industriens produkter än mel ända, om på konsulatet en samling profver fun nes att förevisa, jemte upplysningar rörande va rornas pris och de kostnader, som vidlåda deras export. De aflönta konsulaten åtminstone torde icke vägra att kostnadsfritt mottaga dylika prof ver, som kunna bli föremål för en ständig utställning på konsulatet, dervid konsulatets befattning skulle inskränka sig blott och bart till att kostnadsfritt vägleda den utländske handlande, som intresserade sig för de svensk-norska industriprodukterna. —— — Om pris och hastigheter vid jernvägar. Ofta får man se eller höra uppgifter om kostnaden att resa på jernväg i olika länder och om den hastighet, med hvilken tågen framgå. En britisk kongl. jernvägskommission, har nyligen utgifvit en berättelse, ur hvilken N. A. hemtat några siffror att belysa denna sak. Hvad betalningen angår, så är den i medeltal, räknad efter svenska mil och öre, som följer: . 1kl. 2kl 3kl. På 12 engelska jernvägar — 101.. 72,9. 44,5. I Frankrike. . 82,8. 63,0. 45,7. 75,4. 56,9. 38,3. 90,2. 68,0. 45,7. 59,3, 44,5. 29,7. 64,3. 43,3. 28,4. 80,3. 64,3. 44,5. Dessutom finnes i Preussen en fjerde klass, der afgiften är hälften af den tredjes pris. Om man -härmedjemför afgifterna i Sverge, hvilka för första klass utgöra 80 eller 60 öre, för andra klass 60 eller 50 öre och för tredje klass ungefär 25 öre, så finner man, att de svenska priserna äro låga, synnerligen de för tredje klassen, hvilka äro lägre än i något annat land. Endast ed fjerde klassen i Preussen är det ändå billigare. Hvad tågens hastighet angår, så får man, med inberäknande af uppehållen vid stationerna, följande tal i svenska mil pr timme. De De långhastigaste sammaste Å tågen. 2,8 till 4,3. 24 till 3,5. 2,5 till 3,1. 2s till 3,4. 1,9 till 3,5. Italien sa 3, till 4,3. 22 till 3,5. I Sverge gå iltågen 2,6 till 3,6 mil, de blandade tågen 1,8 till 2,5 och godstågen 1,3 till 1,5 mil i timmen, räknadt på samma sätt som de utländska tågen. Våra iltåg gå således ungefärligen med samma art, som de långsammaste tågen i ofrannämnda änder.