ti, — Arboga Möpings-bamtn. I Köpir r Tidning läses: I flera tidningnr KAL blifvit m — ;feläd en vilseledande uppgift, att nemligen Arbo f —Köpings-banan undet detta första trafikår sku ! llemnat en behållen inkomst af 8 procent, Bä förhållandet är, att hela behållna inkomöten der tragkåret utgjort ungefär 20,000 tdr; så ati feil nu hela byggnadskostnadvn för den nära 1 y. j mil långa banan blifvit bestridd af aktieegar jr ) tillskott, skulle inkötsten således 1nappast le: nat mer än 3 procent; men då staten dertill te: nat 160,06) rdr och Köping—Hiut-bolaget red: förat på sin bekostnad verkställt såväl expropri tion af jorden som brobyggnader, en stor del jordarbetena 0. s. t. här det blifvit möjligt att de 160.000 rår, som aktieegarne tillsköto för b lj nans fördigbyggande, utdela 8 procent å aktieb 1 loppet och dessutom form utlottning inlösa . jaktier. Köping—Hult-bolaget har nemligen, e! d ligt reglementet, rättivhet att på detta sätt inlös Jalla aktier, hvarefter banan blir det bolagets til hörighet. Att vid framkastade planer till and -Ijernvägsbolag för aktietecknare framhålla den god inkomst som Arboga—Köpings-banan lemnar sin . Jaktieegare, anse vi sålunda vara mycket missl dande; ehuru trafiken å denna bana under åre I I varit särdeles liflig, och lemnat bättre resultat ä Å på de flesta andra banor. . j— Ystad—Eslöfs jermväg inbringade fö Oktober månad 1868 23.050 rdr 1 öre. Trafik Jinkomsten samma månad förlidet år 23,03 rår 4: öre, — Egendomsköp, I Nerikes Allehanda be rättas: För en half million rmt lär hr Julius Lind ström i Göteborg ha tillhandlat sig den stora Hol stiska egendomen Trysstorp i Tångeråsa socker af detta län. Endast en obetydlig del af inventarierna ingick i köpet. Från Göteborg skrifves: Vid i dag förrättac auktion för ovilkorlig försäljning af Utb tegel bruk, landtegendom och fabrik med tillhörande maskiner m. m., inropades desamma för 51,225 rdi af possessionaten H. Schmidt å Partilled för hans sons, E, H. Schmidt, räkning. En del såsom lös. egendom ansedda maskiner, hvilka ej åtföljde fastig heten, öfvertogos af sama köpare till ett på för hand faststäldt pris af 7600 rdr, ne — Sijöolytkor. G. P:s korrespondent i Lysekil sktifver den 25 dennes följande: Rörande strandningen af de tvenne norska fartyg, hvilka förolyckades här i närheten natten till den 23 dennes, kan jag nu lemna följande detaljer. Båda fartygen, Hilding, kapt. C.S. Svendsen, emma i Arendal på resa från Calais till hemorten, och Thuneseren, kapt. Theodor Christiansen, hetnina i Sarpsborg på resa från Delfzyl till hemmet, hade under resan öfver Nordsjön haft ostadig väderlek med vinden på SO.-kanten tilltagande vid närmandet af Skagerack till storm med mörk disig luft, Napt Svendsen på Hilding fick natten-till sistl.-måndag omkring kl. 1 sigte af en blänkfyr, som antogs för Oxö, och styrdes i öfverensstämmelse med detta antagand morgonen omkring kl. half 6 obsö fyr, som antogs vara Mandals Ryfvi ter bränningar strat derpå märktes tät för genast vändning kommenderades, men törnade skeppet våldsamt och inom en bult timme stod Vattnet upp öfver barlasten i rummet, och som det befarades att fartyget skulle kantra, kapales masterna. Sjön bröt högt mot fartyget, som öll öfver åt babotd och qvarblef besättninzen ombord till kl. 8 på morgonen, då det lyckades dem att i bät rädda sig i land på en närliggande holme, hvarifrån de först färdades till Lilla Karnö och påföljande dag till Lysekil. En del af i rierna, deribland kronometern samt åts sättuingens tillhörigheter hafva berg: nyss ingången underrättelse är pu och rundhult bergade. Fartyget lig vrak vid Brandskären emellan Westin Hurskär. — Det andra fartyget, nemligen briggen Thuneseren inkom samma natt, utan att under det rådande mörkret hafva sett någon fyr, ibland Gåsöskären och törnade, dervid besättningen, utan annan utsigt till räddning, måste med en ända rån klyfvarbommen fira sig ned PÅ skäret, hvarvid den olyckan inträffade, att matrosen A. W. Andersen och kocken Jakobsen, hvilka sökte boppa i land, dervid så skadade sig, att den förstnämnde afbröt venstra låret och den senare fick venstra foten mycket skadad. De arma skeppsbrutna måste derefter i storm och regn samt i utblottadt tillstånd qvarstå tills eftermidd. omkring kl. 3, då. de bemärktes af en fiskarebåt, som förde dem till Södra Grundsund, hvarifrån de senare afhemtades. till Lysekil, och erböllo de tvenne skalade männen läkarevård och de öfriga erforderlig omvårdnad jemte kläder m. m. Ännu har intet besättningens tillhörigheter hergats, men har, enligt nyss ingången underrättelse, fartyget förts vf grund, ebura i mycket ramponeradt tillstånd och kan anses såsom helt och hållet vrak, emedan, ;fter hvad hittills kunnat utrönas, större delen af len är borta, bottenluckorna sönderbräckta och örmodligen den sidan, som legat mot skäret, allleles förderfva Vid inbogseringen af vraket dref let genom strö ningen in på ett annat skär, nen är dock troligt, att det lyckas bergarne att nbringa detsamma till Gåsö. Gårdagsmorgonen i dagningen bemärktes en latad brigg ligga till ankars tätt under Malmön i n mycket farlig belägenhet med vinden rätt på and, och befanns densamma, sedan assistans och otsar kommit ombord, vara i Pargas, i närheten f Åbo hbemmahörade fartyget Oiharna, förd af apt. C. F. Lindegren, som på resa från Cagliari ned saltlast äfven!edes under mörk och disig luft lifvit genom den starka strömsättningen försatt ir sin kurs och lyckligt nog kommit klar af omringliggande skär och grund, och utan att veta var han var, gått till ankars. Fartyget var destieradt till Helsingör för order och hade under esan varit nödsakadt att anlöpa Grimsby för erållande af proviant m. m. Genom tillstädeskomnen assistans och att hastigt få ankaret frånstucket ch segel satta, lyckades det att ur den ögonskengaste fara berga detta fartyg in till bamn i näreten af 8. k. Fisketången.. Det frånstuckna anaret hoppas man snart kunna berga. En af de båda åländska skonerterna som för ågon tid sedan strandade här i närheten, nemlien Evelina, kapt. Juselius, har det nu lyckats ga af grund, och anses fartyget ej hafva tagit ågon skada. Det kommer att vid första lägliga uifälle hitbringas för att undergå nödig reparaon, — Ångfartyget Chapmans finska resa. ullförvaltaren Krook i Uleåborg har i finka tidningar infört följande förklaring: I a U. för den 31 sistlidne Oktober n:o 130 föreommer ett ur N.D. A. reproduceradt stycke angånde ångfartyget Chapman och dess finska resa. .eferenten, som påtagligen velat sopa rent för