STÖOCEHOLM den 4 Nov. Den bedröfliga tvisten om sättet för sammanbindningsbanans framdragande öfver Kött-torget och Riddarfjärden har nu ändtigen funnit sin lösning. Beklagligen har tvisten blifvit utdragen till ingången af en årstid, som i icke ringa mån lägger hinder i vägen för arbetenas bedrifvande, och sålunda kommer det af meningsskiljaktigheterna melan jernvägsstyrelsen och stadsfullmäktige vållade uppskof med banans fullbordan att till följd af naturförhållanden än ytterligare förlängas med några månader. Man bör emellertid hoppas, att arbetet skall påskyndas så mycket omständigheterna medgifva, och att banan åtminstone innan nästa höst skall vara i farbart skick samt hufvudstaden befriad från de hinder och olägenheter för trafiken, som äro oskiljaktiga från ett dylikt arbete. Våra läsare erinra sig utan tvifvel huruledes vi sökte efter bästa förmåga motarbeta det brådstörtade och under inflytelsen af en stark jernvägsfeber genomdrifna beslut om sammanbindningsbanan, hvilket för både staten och kommunen medtört så ofantliga uppoffringar och hvilket man nu på många håll tyckes ganska benägen att ångra, sedan man fått tid att, å ena sidan, med något mera besinning uppskatta de väntade fördelarne, och å den andra, redan ganska kännbart erfara vidden af de olägenheter och uppoffringar, som anläggningen medför. Men ehuru motståndare till banan så länge någon utsigt fanns att förebygga dess anläggning, ha vi sedan densamma blef oåterkalleligen besluten, önskat se arbetet bedrifvet så skyndsamt och ändamålsenligt som möjligt, samt på sådant gätt, att det måtte för Stockholms stad medföra så få olägenheter som möjligt. Det äl derföre vi med ledsnad bevittnat detta mer än årslånga afbrott i arbetet, som vållats a! jernvägsstyrelsens obenägenhet att tillmötesgå stadsfullmäktiges begäran om några för kommunen gagneliga jemkningar i planen — jemkningar som stadsfullmäktige velat köpa med en ytterligare icke obetydlig penningnp offring från kommunens sida, Då helt nyliger civilministern vände sig till öfverste Ericson för att inhemta hans utlåtande rörande tvistepunkterna och då detta, i formen mec all möjlig lenhet och med allt möjligt undseende för jernvägsbyggnadsstyrelsen, i sal slutade med ett tillstyrkande af de förändringar i planen som af stadsfullmäktige påyrkades, kunde man antaga att regeringen, stödjande sig på frih. Ericsons auktoritet, skulle fälla utslaget till stadsfullmäktiges fördel. De är med fägnad vi finna denna förmodan bekräftad af det regeringsbeslut, som i dag blifvit jernvägsstyrelsen delgifvet och hvilket vi äro i tillfälle att här nedan meddela. Det anbefaller ett sådant sätt för banans framförande öfver Kött-torget, och en sådan förhöjning af bron öfver Riddarefjärden, som stadsfullmäktige gjort till vilkor för bidraget till Brunnsbackens och Östra Slussgatans ombyggande, så att alla dessa för kommunen agneliga jemkningar i byggnadsplanen nu litva vidtagna. Emellertid har jernvägsstyrelsens sätt att behandla denna angelägenhet vållat staten högst betydliga kostnader. om man tager i betraktande att det kommer att dröja mer än ett år längre än som eljest varit behöfligt innan den yrbara anläggningen kan komma att göra det ringaste gagn, och att arbetet kommer att under ett år längre än nödigt varit belastas med ingeniörsarvoden och andra allmänna omkostnader. Det k. brefvet till jernvägsbyggnadsstyrelsen är af följande lydelse: Vår ynnest etc. Sedan Vi den 1 Febr nästlidet år fastställt detaljerad plan för byggandet af sammanbindningsbanan genom Stockholm har öfverståthållareembetet, mec insändande af åtskilliga handlingar och ritningar, uti underdånig skrifvelse den 10 sistlidne Augusti till Vår nådiga pröfning öfverlemnat en af Stockholms stadsfullmäktige väckt fråga om ändring i den fastställde planen för banans framdragande öfver Riddarfjärden och Kött-torget. Af omförmälda handlingar inhemtas: att stadsfullmäktige den 19 September 1867 beslutit, att Östra Slussgatan och Brunnsbacken samt derintill gränsande gatudela skulle i sammanhang med de för sammanbindningsbanan erforderliga arbeten ombyggas i hufvudsaklig öfverensstämmelse mec ritningar, upprättade af arbetschefen föl nämnda bana, dock under vilkor, dels att: sammanhang dermed jernvägsbron öfver Riddarfjärden skulle anläggas minst lje fo högre, än förut blifvit bestämdt, och spåret öfver Kött-torget läggas på jernkolonner å sådan höjd, att undergången mellan strandremsan och Kött-torget blefve minst 7 fot samt dels att staden för detta arbete e komme att vidkännas större kostnad är 76,084 rdr utöfver det anslag af 7750 rdr som förut blifvit för reglering af ifrågavarande trakt anvisadt; att I, med anledning af stadsfullmäktige: förrrågan, huruvida I villen i sammanhang med sammanbindningsbanan, låta verkställs nyssnämnda ombyggnad af Östra Slussgatar och Brunusbacken för de beslutna anslager och emot uppfyllande af de utaf stadsfullmäktige stadgade vilkor, uti särskilda skrifvelser till stadsfullmäktige af den 14 Maj oct 16 Juli innevarande år meddelat det svar att I icke funnen Eder befogade att utar särskild ersättning höja banan i full öfver ensstämmelse med stadsfullmäktiges förslag hvilket betingade vida högre kostnad än den som för den redan fastställda planen beräknats, men att I, som, efter detaljerade beräkningar, kommit till det resultat, att erforderlig förhöjning af banan skulle kunnsg genom annat byggnadssätt åstadkommas utar någon särskild kostnad för Stockholms kom. a dl Iounad 2ovftada ändama