Article Image
heter i den nya förteckningen (af år 1868) men det vågar jag tro, att icke förekomm: deruti felaktigheter af den art och beskaf fenhet, som i den omförmälda Ledningen Jag behöfver dervid icke anmärka massa raf oriktiga namn och benämningar, såson s) Agrippa, 1 stället för Agrippina, Antonius Pius i stället för Antoninus Pius, m: m., m. m. som möjligen kan hänföras under rubriker korrekturfel. Men se här t. ex. huru Ledningen anfört källhandlingar. Fredenhein meddelar, att vår Apollo Musageles varit uppställd i palatset Vitelleschi i Rom; att der sedermera kom tiil bildhuggaren Cavaceppi. som konverterade statyn till en Musa, genom att påsätta den ett qvinligt hufvud. Men bilden återfick sitt förra hufvud, sedan man -I konstaterat dess karakter genom en jemfö.Jrelse med den Vatikanske Apollo, som är fun.J nen i OCassii villa vid Carciano. .) Deraf gör Ledningenv följande notis om vår Apollo Musagetes: Funnen i Cassii villa I vid Carciano! Andra exempel att förtiga. J Det är dock denna Ledning man i N.I. IT. gör till piedestal, då man ställer sig på Iden höga ståndpunkten och förehåller mig Jatt icke öfvergifva riktiga uppgifter för oriktiga. Textförfattaren 1 N. I. T. var dessutom icke okunnig om prof. Wieselers yttrande angående Ledningen, hvars nummerordning han (Wieseler) måste följa, i öfrigt ergänzend und berichtigend, so weit es uns möglich und iberall der Mähe werth ist. Då Wieseler besökte vårt museum för att studera dess antiker, hade jag ingen möda ospard att söka skaffa honom äskade upplysningar och handlingar angående desamma. Jag har i den nya skulpturförteckningen kunnat begagna många af hans personligen meddelade iakttagelser; många nya rön af honom äro att tillgodogöra nästa upplaga. A andra sidan har jag haft tillfredsställelsen att se honom adoptera åtskilliga af mig föreslagna både benämningar och tolkningar. Han har till undertecknad, som vid hans besök härstädes börjat arbeta på den nya skulpturförteckningen, offentligen (i sin uppsats i Philologus) uttalat: Es wirde mir eine wahre Freude sein, wenn ich ihm durch einen Beitrag dazu einen kleinen Theil des Dankes abstatten könnte, den ich ibm fär seine aufopfernde Unterstätzung meiner Stockholmer Studien schulde. Jag ber om ursäkt, att jag sjelf frambär denna uppmuntran till mig af en främmande vetenskapsman; men det sker jemnt upp på det område och i den punkt, der N. I T. mot mig riktar sina små, förstuckna, men förmodligen välmenande nålstygn! Må dess textförfattare behålla sin mask. Men då han i skuggan af sin anonymitet anfaller mig, så frågar jag: med hvad rätt blottar han min anonymitet, der jag begärt sådan? När och hvar har jag uppgifvit mig såsom redaktör af den nya skulpturförteckningen för nationalmuseum? Jag har redigerat den och berömmer mig af detta mödosamma arbete. Men jag har derpå icke utsatt mitt namn, emedan jag vid redaktionen icke hade fullt fria händer; emedan jag på anmodan af musei chef, som önskat äfven de första förckningarne öfver konstsamlingarne något utförligare än jag trott vara ändamålsenligt, mäst införa en del uppgifter, hvilkas tillförlitlighet jag icke hunnit undersöka, men betviflat; samt emedan jag måste följa äldre, sinsemellan ofta stridiga inventarieförteckningar, för hvilkas pröfning skall fordras långvariga och ihärdiga forskningar. Eftersom N. I. T. bragt de ,äldre inventarierna till tals, skall jag ock derom yttra mig, emedan det är en fråga af betydande vigt, och emedan jag under mina tvååriga arbeten i nationalmuseum riktat mina hutvudsakliga-bemödanden derpå att söka reda! det kaotiska tillståndet uti inventarieväsendet. Jag har nemligen vid mer än ett tillfälle kännt en djup förödmjukelse deraf, att, då vetenskapsmän och konstkännare besökt! våra i så många hänseenden utmärkta l. konstsamlingar, man till följd af bristandel kännedom icke kunnat gå dem tillhanda med äskade upplysningar angående konstverkenst historik. I fråga om statens konstsamlingar förel Gustaf III är föga att säga. Såsom bekant är, funnos dock betydande sådana i landet: under drottning Kristinas tid, sannolikt tilll största delen tillhörande henne enskildt.1 Avilka dessa konstverk varit eller hvart delj it olika håll förirrat sig, har endast otill-, räckligt kunnat utrönas; ty — säger grefvel, f j J nd io K NELL Co CO. G. Tessin — de stodo mestadels under främmandes diskretion, och inventarieförteckningarne syntes vara med flit så summariskt ufattade, att de icke lemnade nödig upplys-l, ning. Sedan k. museum stiftades 1794 ochl; många af statens konstalster der införlifva; des, ordnades de af den utmärkte direktören s rredenheim, som äfven förtecknat dem. Hans! inteckningar äro af största värde, isynner-:; het för skulpturerna. Men efter Freden; beims död började en stor konfusion. Ifrån : 1794 till 1861 hafva förteckningarne öf-. ver de olika samlingarne blifvit omgjordalt j å 7 gånger med förändrade nummer-! serier, utan att bestämda hänvisningar till ; örutvarande nummer skett mer än i de si-: sta inventarierna. Jag vill härvid icke fästa! nig dervid, att konstverk försvunnit ur för-( eckningarne och nya instuckits på deras! vummer, eller att konstverk inkommit såsom : såfvor, hvilka tillhört samlingarne förut. Del; äta nummerförändringarne hafva i högjs srad försvårat all historik genom förvexlin-1 var, i det att anteckningar om ett konst-t verk blifvit hänförda till ett annat. Då manl! . ex. haft många taflor under den nakna i unteckningen: Landskap med figurer af okändli nästare, och måtten dertill otillförlitliga, så t rar man förlorat deras historik, då man för-v orat deras förut hafda nummer. Kommer härtill, att man någon gång dröjt l

5 november 1868, sida 3

Thumbnail