er af Furudahls Bruks tillverkning. Af detta i alla afseenden utmärkta fabrikat, prisbelönt med 1:sta klassens Medaljer vid Expositionerna i Paris och Stockholm, finnes ständigt lager på Stockholms Jernvåg, hos undertecknad, Brukets Kommissionär. Beträffande fabrikatets godhet hänvisas till nedanstående intyg. Benägna beställningar å såväl Kettingar som Nitnaglar och Brukets öfriga effekter emottagas, och utföras till brukspris, af undertecknad äfvensom vid Bruket af Herr PER LÖF, under adress: Gagnef eller Bollnäs och Furudahl, Priskuranter tillhandahållas af H. W. HOVING, Stockholms Jernvåg. På gjord anbållan om intyg öfver beskaffenheten af de från Furudahls bruk för Kongl. Lotsverkets räkning levererade kettingar, meddelas att de, som varit. begagnade ombord på det vid Sydostbrotter? i Norra Qvarken förlagda Fyrfartyg hvarje är sedan dess första utläggning 1862, fortfarande äro i fullgodt skick; dessa kettingar äro s. k. kortlänkade utan stöd, hvarje länk hål. lande i genomskärning 1,5 tum. Fartyget ligger förtöjdt på 32 famnars djup och harsynnerligast under förliden höst varit utsatt tör svåra stormar; men någon bräcka eller försträckning i kettingslänkarne har aldrig kunnat upptäckas. Samma är förhållandet med det vid ?Grundkallen? i Södra Qvarken förlagda Fyrfartygets kettingar, hvilka varit begagnade sedan 1864. Af hvad hittills visat sig, kan således intygas att dessa från Furudahls bruk lemnade kettingar tyckas vara af utmärkt beskaffenhet och icke gifvit den ringaste anledning till anmärkning. Stockholm den 6 Februari 1868. P. W. Thornander, Lotskapten. Under den tid jag farit till sjös, hvaraf 17 år som Befälhafvare å åtskilliga fartyg, har jag varit i tillfälle att se och begagna kettingar af olika: Engelska och äfven af Furudahls Bruks tillverkningar och dervil funnit: att Furudahls Bruks hatva betydligt öfvervägande fördelar, jemförda med de Engelska, synnerligast till fartygs Ankare och Rigg, Wateroch Bogstag, Drejrep; Mantlar. Märsoch Bramskoter, Styrrep m. fl. maktpåliggande delar, emedan smäckrare, med mindre tyngd och lättare handtering förenade, dimensioner kunna användas, dock i styrka fullkomligt motsvarande sina ändamål. Gefle den 4 Januari 1868 P. I. Mörk, Coopverdi-Kapten. På begäran af Herrar Intressenter i Furudahls Bruk har injlertecknad verkställt jemförelseor i Hydraulisk sträcknings-machin med kettingar, tillverkade i England och vid Furudahl, samt fva dessa prof utfallit sålunda, nemligen: d : Engelska kettiogar med belastning på 1 qv.-dec.-tums genomskärning, hvarvid kettingen spränj eg i medeltal 434;04 centner; sträckning per fot efter det vanliga kettingprofvet i medeltal 0,393 decimal-tum. Faradahls kettingar med belastning på 1 qv.-dec.-tums genomskärning, hvarvid kettingen sprängdes, i medeltal 570,04 centner; sträckning per fot efter dec vanliga kettingsprofvet i medeltal 1415 decimal-tum. : Anm.:; Länkame sprungo i allmänhet i och öfver wäller. Furudahl!s Bruk den 14 Augusti 1863. FE. Didron, Kommendör-Kapten. Copie af Certificat over Prövning af Jernkjettinger fra Furudabls Bruk i Sverrige. 2:de kortlaeckede Kjettinger s Diameter norsk! Maal (0,55 svensk Decimaltomme), hvilke Kjettinger vare ved Furudahl prövede med 119 svenske Centner, svarende till 10,115 norsk Vegt, bleve her prövede paa Marinets Prövenmaskine med 10,580 norsk Vegt efter det for Marinen gjeldende Reglemente. ; bangs Kjettingen sat sig ved denne Pröve saameget, at den forlengede sig 145 og viste sig i enhver Henseende udmeerket. Et Stykke af denne Kjetting, 8 langt, blev sammenhexet med norsk (her forarbeide s Kjetting og Belastningen foröget indtill Sprengning. Furudahls Kjetting sprang först og ved en Belastning af 20,300 I, alitsaa först ved omtr. den dubbelte Belastning af hvad den efter Pröven skulde udholde, og viste sig derved end yderligere som en udmeerket Kjetting smukt, nöiagtigt og vel forarbeideti enhver Heenseende og af et ved foretagne Smedningspröve meget godt Jern, Mariens mekaniske Verksted den 17 August CO. C. Steenstrup.