fot öfver hafvet. Floden djupt nere i fjelldalen ser nu blott ut som en saffransgul tråd; tåget klänger sig invid fjellets sida liksom svalan vid klippan ute i hafvet, Snö ser man litet längre upp på båda sidor, och längs banlinien blir man då och då varse väldiga bjelkförbyggningar öfver banan för att hålla snömassorna från densamma. När man kommer förbi Shady Run Station, träffar man den första tunnel. Den är 500 fot Jång och 4500 fot öfver hafvet. MFjeilet antager småningom vildare och,skrofligare former, snöfälten komma banlinien närmare. Tåget stormar ständigt framåt mot Sierras bjerta, träden bli mindre, cedrar och smågranar träda i stället för de ståtliga furorna, och man ser icke längre guldgrufvans röda jord under sig. Gråa granitklippor bli talrikare, de små bergstopparne på båda sidor om banan höja sig i vädret med sina nakna spetsar. Ensam och öde är nejden vidt och bredt omkring. Derefter sätter man af igenom, en tunnel på 300 fots längd; Krystusjön ligger bakom oss, och vi göra halt i Cisco, 5900 fot öfver hafvet; ännu bär det alltjemt uppåt. Försvunnen är furan, försvunna till och med smågranarne. Derpå går tåget igenom granitklippor, genom hvilka krutet har banat väg. Ofverallt, så långt ögat kan nå, utbreda sig ofantliga snömarker, genom hvilka snöplogen gått före tåget. Utför de branta bergsidorna störta bäckar och fjellströmmar med dunder och brak. Längs utåt linien ser man massor af kinesiska arbetare, som ha skottat vägen ren åt oss, eller äro på väg ned till Nordamerikas ofantliga bäcken för att vidare arbeta på denna kontinents jättebana, hvars vestra del är färdig från deras händer. På 102 mils afstånd från Sacramento uppnår man Summit-Valley, 6,800 fot öfver hafvet. Ännu högre resa snöväggarne sig på begge sidor om-banlinien. Ännu två mil fram, så stirrar den stora tunneln, 1959 fot lång, emot oss med sitt Cyklopöga. Ändtligen ha vi kommit upp på toppen af det stora Sierra och kunna nu på en höjd af 7043 fot öfver hafvet skrifva vårt: non plus ultra på tunnelns granitväggar. På andra sidan om tunneln äro kineserna sysselsatta attskotta bort snön; den har nemligen i väldiga lager störtat ned öfver banan samt till och med fört ofantliga klippblock med sig. Vattnet strömmar ut ur tunnelns många öppningar; vi vada till fots genom den och förfråga oss längtansfullt om utsigterna att komma i väg igen. Och nu en paus på flere timmar, innan det ståtliga lokomotivet Antilopen, som fört oss hit, åter gifver sin gälla signal att stiga i vagnarne. Så hejdas man af ett nytt snöskred, derpå ett stycke vidare, en stund derefter åter halt och så fortfarande. Snöväggarne gå så nära ned till linien, att vagnarne stryka in på dem på begge sidor. Ännu har man sex tunnelar på 100 till 863 fots längd att genomfara. Blåaktiga ismassor hänga ned från fjellväggarne liksom droppstensformationerna i Mammuthhålan i Kentucky. Vi äro redan 6000 fot lägre och komma just ut ur den sista tunneln, då konduktören ser sig om och ropar: Gud ske lof! Nu äro vi då öfver berget; nu ha vi inga flera snöskred att frukta,. Så förhåller det sig också; efter åratals arbete och millioners kostnad är jätteverket ändtlien fullbordadt. Ord förmå icke beskrifva en känsla, som betog oss, då vi skådade tillbaka på den resa vi hade tillryggalagt. Nu går det raskare ned i dalen. Man har släppt ut ångan och satt bromsarne på; likasom örnen på stilla vingar ljudlöst seglar ned i dalen, så rörde tåget sig från de högre regionerna utför berget till Nevadas djupa dal. Vägen slingrar sig fram utmed afgrunder; nere i dalen glittrar Donnersjön mellan höjder, bevuxna med frodig furuskog. Efter sju mils resa är man vid mynningen af den klara sjön, från hvilken en ström med blått, kyligt vatten störtar sig raskt ut. Efter 9we mils färd har man kommit 783 fot lägre än Sierras topp. Derifrån går det fortare ned i den romantiska Truckee-dalen; bergsströmmar störta sig ned från fjellen i söder, mellan hvilka den vackraste insjö man kan tänka sig, Tahoesjön, ligger dold. Här finnas skogar af ofantlig vidd; de lemnade också timret till banan i öster. Den brusande fjellströmmen drifver sågverk i mängd. Höjderna äro uppfyllda af arbetare af alla nationer och racer, men isynnerhet kineser; de fälla träd och tillyxa dem för jernbanans bruk. Kinesen ser det första tåget komma brusande nedför Sierra Nevada; han förstår denna händelses betydelse, och hans ansigtes eljest orubbliga lugn måste gifva vika; med hatten i luften och glädjerop helsar han den starka hästen och dem han medför. För) honom är denna händelse af särskild betydelse: den öppnar kontinenten för honom. Angpipan hvisslar; vi äro vid Truckeestationen, 119 mil från Sacramento, 5850 fot öfver hafvet. Glada se skjutshästarne på tåget; de ha hittills besörjt trafiken mellan denna punkt och toppen af berget; men nu är deras arbete slut, och en högre kraft ropar i deras inre: du är frit Deras egare skola liksom araben packa ihop sina tält och försvinna i fjerran. Allteftersom man reser vidare, blir Truckeedalen bredare och bredare, skogen aftager, salviabuskar visa sig här och der, då och då en åkerlapp med sina hus. Säden tittar här knappt fram ur jorden, medan den på den ;vestra sluttningen af Sierra redan är mogen och för det mesta äfven förd under tak. På den sidan varm, yppig sommar, på toppen iskall , vinter och på östra sidan begynnande vår. ÅAnnu ha vi två tunnelar att passera, flere gånger måste vi öfver floden och komma slatligen ut på Nevadas öppna, trädlösa slätt; framför oss ligger silfrets underland och vid horisonten Washoebergens snöbetäckta spetsar. Just när sista skymten af dagen försvinner från Sier ras topp, förkunnar lokomotivernas muntra hvissling, att resan är slut; vi äro i Rens, en stad med handelsbodar, hoteller, salonger och spelhus, hvilka på en månads tid liksom genom ett trollslag skjutit upp ur jorden. Hela befolkningen, män, qvinnor och barn, störtar ut för att helsa oss välkomna. Så hade då det första passageraretåget gått öfver Sierra Nevada. Till redaktionen af Aftonbladet. Med anledning deraf, att underteck vn tilländagånmna landthmilarm ita FR NO M beh, LI GK mA MI me pu tt sv MMM MMMM d