Article Image
r ! accessit), tillföll hemmansegaren Ludvig Wahlgren r id från Warbos i Sanda för 45 points. Sedan den allmänna täflingsskjutningen var afslutad, började skjutningen om den k. medaljen. Föreskriften är att de täflande, högst 10 af dem, som för dagen skjutit bäst, skola tillhöra Gotlands nationalbeväring i egenskap af underbefäl eller manskap och att skjutningen verkställes med 3 vy mevvu .Ilandtbrukaren Jöns skott mot en ringad tafla af 1,5 fots diameter. Den segrande skytten måste, för att blifva berättigad att föreslås till medaljens erhållande, träffa denna lilla tafla med alla 3 skotten. Segraren vid denna täflan blef Ludvig Wahlgren från Warbos i Sanda, som, enligt vanlig beräkningsgrund vid begagnande af 12-ringad tafla, sköt 29 points Alla de öfriga förfelade taflan: en i andra skottet; de återstående 8 i det första. — Helsingborgs skyttesällskap firade ;sistlidne onsdag sin årshögtidsdag. Vid skjutning å 10-ringad tafla och på 400 fots afstånd vanns det kungliga priset, en studsare, af landtbrukaren Bengt Andersson i Hjortshög vid omskjutning med ansson i Signestorp, hvilka båda skjutit 27 points. Andra priset, en revolver, tillföll sålunda nämnde hr Hansson, och tredje I priset togs af handlanden N. Persson härstädes I på 26 points. I var 15. I Persson fågelkung. skjutit spiran. Kronan och äpplet nedföllo utan Det minsta antal points, som sköts, Vid skjutning på fågel blef med. dr G. Densamme hade åfven nedatt hafva träffats. Under loppet af dagen företogos dessutom åtskilliga skottlekar, hvaribland på lHlefvande fäglar. I Fredrikshall och Uddevalla. läns Tidnin ——— — Jernvigsanliggningen emellan I Bohusläses: Som vi förut nämnt har norIska inrikesdepartementet erhållit order att låta .Janläggning af en jernvä; verkställa undersökning på norska sidan i och för till riksgränsen från Fredrikshall antingen för fortsättning genom Dalsland till Venersborg, eller genom Bohuslän till Uddevalla. Hrr komiterade för den sistnämnda linien Jhade härstädes sammanträde sistl. tisdag, hvartill )komiterade inkallat den för Bohuslänsliniens utdell. stakande engagerade ingeniören, löjtnanten SanAf den hittills medhunna undersökningen har visat sig, att öfvergången af riksgränsen vid Bärby, som först var ämnadt, mött större svårigheter, hvariIbland stigningar af ärda till en fot 40 skulle förekommit. Man har deremot vid Wassbotten funfnit en särdeles lämplig öfvergångspunkt för jerntagas antingen genom Qville eller Svarteborg, bevägen och passande terräng för dess fortsättning enom Bullardalen till Torp och vidare öfver anum. Den återstående sträckningen kommer roende på hvilken af dessa linier som vid pågående fortsatt undersökning erbjuder den lättaste terrängen. — Wexiö—-Alfvestads jernvägsaktiebolag böll för några dagar sedan i Wexiö sin ordinarie årsstämma. Af den årsberättelse, som bolagsstyrelsen afgaf, inhemtades att bruttoinkomsten af jernbanan varit i oafbratet stigande. så att deo uppgått under första halfåret, Juli—-December 1865, till 25,197 rdr 19 öre, under år 166 till 50,917 rdr 58 öre, under år 1867 tiil 55,229 rdr 75 öre och under de fem första månaderna af innevarande år till 25,163 rdr 49 öre. Revisorerna hade tillstyrkt decharge för bolagsstyrelsens förvaltning sistlidet år, och den blef äfven af bolaget beviljad. Det belopp, hvarmed inkomsterna för 1867 öfverstego utgifterna, anslogs till reservfonden -— Om Arboga—-Höpings fernvigsbolagsstiimma meddelar Nerikes Allehanda följande: Att denna bana, när det omsider blef allvar af, hastigt fullbordades och öppnades för trafik, är en känd sak. Att bolagets ingeniörlöjtnant Sandell och entrepenörbyggmästaren Carl Jansson utfört sina åtaganden med nit och redbarhet, det kunde man ock antaga såsom v:sst förutan direktionens nu derom till bolaget afgifna goda vitsord. Men något mindre vanligt torde vara, att de beräkningar, på hvilka inbjudning till jernvägsaktieteckning grundat sig, befinnas vara icke blott icke alltför sangviniska, utan betydligt understigande verkligheten. Vi erinra, att Arboga—Köpingsbanan till en del var byggd af jernvägsbolaget Köping—Hult för åtsklliga år tillbaka. Landfästen och bropirer voro sålunda uppförda vid Östtuna och Näsbyån. Ett jordarbete af 2267 kubikfamnar var verkstäldt och en del hägnad fanns uppförd, men det återstod ett jordarbete af 9500 kubikfamnar, öfverbyggnad, stationshus och vaktarstugor m. m. för att fullborda den 53 tusen fot långa banan från Arboga till Köping. Bolaget Köping—Hult saknade tillgårgar att bekosta detta arbete, som var beräknadt att ytterligare medtaga 320 tusen rdr (och hvilket nu befinnes hafva uppgått till 322,906 rdr enligt revisorernas eller 328506 rdr enligt direktionens beräkningar). Då söktes och erhölls utan svårighet ett statsanslag af 160,000 rdr, och de återstående 160,600 skulle sammanbringas genom aktieteckning. Inbjudning utfärdades; aktietecknarne skulle till sin säkerhet erhålla banan med allt tillbehör, intilldess att de blifvit fullt godtgjorde. Köping—Hult jernväg skulle besörja banans trafikerande och underhåll mot viss andelaf bruttoinkomsten. Af återstoden skulle aktieegarne erhålla en utdelning, som förespeglades sannolikt snart skola upp; 8 procent. Öfverskottet skulle användas till inlösen af aktier efter utlottning, hvarefter banan omsider tillfaller bolaget Köping—Hult. Det kan tyckas, som skulle det ha varit en en-: kel sak för några af de patroner, som hade att påräkna största gagnet af banan och bäst voro i tillfälle kontrollera utsigterna till framgång, att helt enkelt sammanskjuta det jemförelsevis obetydliga beloppet 160,000, men de hade icke smak. varjehanda godt folk anmodades deltaga, utan att summan ändock ficks ihop, Rå om vi ej irra oss, måste slutligen Köping—Hult jernväg ingå såsom delegare för ett fyllnadsbelopp. Synbarligen litade man icke fullt på de framlagda beräkningarne, som dock voro — det har visat sig — rätt anspråkslösa. gå till, men icke finge öfverskjuta ratikåret skall enligt stämmobeslut räknas från den 1 Oktober till den 30 September. Nu pågår första trafikåret. Då det var halflidet den 30 sistlidne April hade Arboga—Köpings bolag för sin del införtjenat en ren behållnin ningen bifogade tabellen öfver årliga ränteoch kapitalbetalningar blifvit berälknadt för hela det första trafikåret. I nämnda belopp ingingo ett eller par tusen rdr intjenade redan före första trafikårets början. Åtskilliga tåg hade nemligen befordrats å banan innan hon officielt öppnades för trafik den 7 Oktober 1267. . Af det anförda framgår otvetydigt, att redan i nästa December, då första ränteliqvid förfaller till af 10,948 rdr, hvilken redan öfverstiger, hvad 1 den bolagsord-: utbetalning, en utdelning af 8 procent kan varal att med säkerhet påräkua, hvarförutom icke säl få aktier torde kubna redan i år utlottas. Måhända skall detta förväntningar öfverträtfande resultat i förening med Nora—Ervallabolagets och jemyäl Köping—Hultbolagets märkliga förkofran väsendiljgen bidraga att främja jernvägsbyggnaders fortsättwide i dessa nejder, der de först inom landet försoktes, — der de, om än med mycken vedermöda och bekymmer, nått en vacker utyeckling, men der ännu mycket återstår att göra. — FTrafikinkomsten firfle-Dala jernviig utgjorde för Juni månad rdr 164,830: 20. Motsvarande tid 1867... ............ee IID,001 23: — Emigratione n. Med ångfartyget Hero, j

13 juli 1868, sida 3

Thumbnail